Od wtorku 29 kwietnia w Krakowie funkcjonuje regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To pierwsza w Polsce linia, na której pasażerów będą wozić trzy elektryczne autobusy. Będą one kursować na linii 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego.
Decyzja o uruchomieniu takiej linii wynika z troski o środowisko i czyste powietrze. Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń. Elektryczne autobusy, które wożą już pasażerów po Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus&Coach, AMZ/LBUS oraz Rampini (MPK S.A. w Krakowie wypożyczyło ten autobus z firmy Wiener Linien z Wiednia). Będą służyły pasażerom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych.
Miejsce prezentacji – przy Barbakanie – nie było przypadkowe. Z tego samego miejsca 87 lat temu, w styczniu 1927 roku zaczęły kursować autobusy na pierwszej w Krakowie regularnej linii autobusowej.
Kraków już od kilku lat planował wprowadzenie autobusów elektrycznych do obsługi regularnej linii. Służyły temu m.in. kilkumiesięczne testy tych pojazdów, prowadzone przez MPK S.A. na początku ubiegłego roku. Wcześniej, w 2012 r. krakowski przewoźnik przygotował i złożył projekt zakupu 10 takich pojazdów w ramach projektu unijnego.
fot. Dominik Lebda Jakie autobusy elektryczne jeżdżą po KrakowieSolaris Urbino 12 Electric – ma długość 12 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,24 m. Pojazd jest bardzo cichy, całkowicie bezemisyjny (nie wytwarza żadnych szkodliwych substancji do atmosfery). Jest napędzany energią elektryczną zgromadzoną w bateriach o łącznej pojemności 210 kWh. Napędowe silniki elektryczne autobusu zamontowane sią w osi, dzięki czemu w jego wnętrzu nie ma specjalnego podestu, a liczna miejsc dostępnych z niskiej podłogi jest większa niż w standardowych modelach Urbino. Jednorazowo autobus może przewieźć 71 pasażerów. Autobus oferuje kilka możliwości ładowania baterii w zależności od potrzeb przewoźnika.
AMZ/LBUS CITY SMILE - ma długość 9,95 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,16 m. Pojazd jest wyposażony w baterie o pojemności 230 kWh. Ma dwa sposoby ładowania, szybki do jednej godziny i wolny do 8 godzin. Autobus jest niskopodłogowy, każde wejście znajduje się na wysokości 32 cm. W autobusie mieści się jednorazowo 55 pasażerów.
RAMPINI CARLO - ma długość 7,72 m, szerokość 2,2 m oraz wysokość 3,3 m. Może przewieźć jednorazowo 41 osób. Autobus jest wyposażony w elektryczne zespoły napędowe Siemensa. Potrzebną energię zapewniają zestawy akumulatorów o pojemności 96 kWh, które zasilają także systemy ogrzewania i klimatyzacji. Zastosowane systemy pozwalają na odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania.
fot. Tomasz Knapik