Miejskie spółki komunikacyjne rozstrzygnęły przetargi na dostawę energii w 2015 r. W Metrze wygrała Enea, natomiast najtańszą ofertę w postępowaniu Tramwajów Warszawskich złożyła firma RWE.
Przewidywane zużycie energii trakcyjnej i nieatrakcyjnej w Tramwajach Warszawskich w 2015 r. wyniesie wg szacunków 144 640 MWh (+/- 10%), przy czym zużycie energii dla podstacji trakcyjnych zasilanych średnim napięciem to 135 500 MWh (+/- 10%). Największe zużycie spodziewane jest w styczniu – 14 700 MWh, najmniejsze natomiast w czerwcu i sierpniu – 10 100 MWh. Zużycie energii przez zajezdnie i zakłady wynosi szacunkowo 8700 MWh (+/- 10%).
Obiektami odbierającymi poprzez przyłącza średniego napięcia są 43 podstacje trakcyjne, w tym jedna w budowie, zajezdnia Wola (R1) z dyrekcją, zajezdnia Mokotów (R3), zajezdnia Żoliborz (R4) oraz Zakład Naprawy Tramwajów. Przez przyłącza niskiego napięcia prąd odbierają zajezdnia Praga (R2), Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów, 16 ekspedycji tramwajowych na pętlach, 15 platform przystankowych i jedna przepompownia. Ponadto 41 spośród wymienionych podstacji odbiera także energię poprzez przyłącza niskiego napięcia.
Tramwaje Warszawskie wybrały ofertę firmy RWE, która zaoferowała dostarczenie prądu najtaniej, pokonując sześciu zamawiających. Cena brutto wynosi ok. 40,541 mln zł.
Przetarg Metra był podzielony na dwie części. Pierwsza przewidywała dostawę energii na potrzeby I linii metra w ilości 102.000 MWh (+/-10%). Drugie zadanie obejmuje dostawę prądu dla przejścia podziemnego na stacji Ratusz w ilości 300 MWh (+/-10%). To istotny wzrost względem 2014 r. (dla całej I linii metra określono wtedy zapotrzebowanie na 79 700 MWh, dla stacji Ratusz i Dworzec Gdański – 7,500 MWh, dla przejścia podziemnego na stacji Ratusz – 300 MWh). Średnie zużycie energii dla dnia roboczego w miesiącach letnich określono teraz na 265,50 MWh, w zimie natomiast wartość ta wzrośnie do 297,90 MWh.
Operator wybrany w pierwszej części przetargu dostarczy energię do 16 podstacji trakcyjno-energetycznych. Jedna z nich zasila STP Kabaty, pozostałe znajdują się praktycznie na co drugim przystanku na linii. Ogłoszone przez Metro postępowanie przewiduje udzielenie zamówienia uzupełniającego dla centralnego odcinka II linii metra. Jego uruchomienie dla pasażerów jest zapowiadane na 14 grudnia br.
Energię dla I linii metra dostarczy firma Enea, która zaoferowała kwotę 28,776 mln zł brutto. Natomiast część postępowania związaną z obsługa przejścia podziemnego na stacji Ratusz wygrała firma PKP Energetyka, proponując kwotę 85 755,60 zł. Wybrane w postępowaniu firmy pokonały siedmiu konkurentów. Operatorzy ci zastąpią firmę RWE, która za rok 2014 r. oczekiwała wynagrodzenia w wysokości ok. 22 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.