Od 13 marca po ulicach Krakowa kursuje pięć nowoczesnych autobusów z silnikiem spełniającym najwyższe europejskie normy związane z ochroną środowiska – Euro 6. W sumie do połowy kwietnia tych przyjaznych dla środowiska autobusów będzie 28. Przewiozą pasażerów m.in. na linii nr 724 i 744 (docelowo będą to linie nr 124 i 424).
Kraków to pierwsze miasto w Polsce, do którego zostanie dostarczona tak duża partia autobusów z silnikiem Euro 6. W porównaniu z najstarszymi posiadanymi przez MPK S.A. autobusami z silnikiem Euro 1, będą emitować o 95 proc. mniej tlenków azotu i o 97 proc. mniej cząstek stałych.
Nowe pojazdy mają długość 12 metrów, są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej (elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu i głosowe zapowiadanie przystanków), oraz automaty biletowe.
Wiosenna dostawa to część dużego zamówienia, które obejmowało zakup 100 autobusów ( 27 autobusów przegubowych 18-metrowych i 73 standardowych 12-metrowych). Umowę z firmą Solaris Bus & Coach S.A. podpisano w 2011 roku. Wartość całego kontraktu to 92,101,600 zł. Każdy 12–metrowy solaris kosztował 845,2 tys. zł., a przegubowy – 1126 tys. zł.
MPK S.A. w Krakowie posiada obecnie 509 autobusów, w tym z silnikiem : Euro 1 – 22 sztuki, Euro 2 – 125 sztuk, Euro 3 – 175 sztuk, Euro 4 – 10 sztuk, Euro 5 – 64 sztuki, Euro 5 EEV – 113 sztuk
Miejski przewoźnik zamawia autobusy spełniające europejskie normy już od ponad 20 lat. Pierwszymi pojazdami wyposażonymi w silniki spełniające normę Euro 1 były szwedzkie autobusy Scania CN113ALB, dostarczone w czerwcu 1992 r. Te pojazdy już wkrótce znikną z ulic Krakowa.
Solaris 12 dla Krakowa, fot. Tomasz KnapikWarto wspomnieć iż w ostatnich dniach z hal produkcyjnych w podpoznańskim Bolechowie wyjechał pojazd numer 10000. Jest nim Solaris Urbino Electric 12 wyprodukowany na zamówienie firmy Rheinbahn z Dusseldorfu w Niemczech. Z kolei pojazd numer 10.001 trafił właśnie do Krakowa. Można go było oglądać na czwartkowej prezentacji.
Wspomniany dziesięciotysięczny egzemplarz solarisa to autobus elektryczny. Tego typu bezemisyjne i niezwykle ciche pojazdy firma sprzedała, oprócz Dusseldorfu, również do Brunszwiku i Hamburga w Niemczech oraz do Klagenfurtu w Austrii i Vasteras w Szwecji. Taki sam testowany będzie w Krakowie w ramach rocznego projektu realizowanego przy współpracy z MPK. Prawdopodobnie nie będzie to jedyny autobus elektryczny na testach w stolicy Małopolski.