Tampere to kolejne spośród europejskich miast, które przymierza się do budowy sieci tramwajowej. Ratusz wielkimi krokami przygotowuje się do przetargu na budowę systemu. Nieudanych podejść w historii miasta było już sporo. Teraz wiele wskazuje na to, że za kilka lat tramwaje w Tempere zmienią charakter transportu w mieście.
W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się ogłoszenie o przetargu na budowę sieci tramwajowej w Tampere. Z opublikowanych informacji wynika, że projekt miałby być realizowany przy współpracy ratusza i prywatnego podmiotu, który zostanie wyłoniony w drodze przetargu. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i zbudowanie infrastruktury. Termin zgłaszania dla zainteresowanych zamówieniem upływa 9 stycznia przyszłego roku. Negocjacje z potencjalnymi wykonawcami odbędą się na początku wiosny. Wyłonią one od trzech do pięciu firm, z których jedna wykona zamówienie.
Północ-południe i wschód-zachód
Planowana sieć tramwajowa w Tempere będzie liczyła 25 km i składać się będzie z dwóch linii. Jedna połączy północne dzielnice z centrum i południem miasta, a druga - znacznie krótsza, o przebiegu wschodnio-zachodnim, połączy linię A (przystanek Pyyniktori) ze Szpitalem Uniwersyteckim.
Na ten moment wstępne plany zakładają budowę sieci w trzech etapach (odcinek z północy do centrum o długości 8 km, z centrum na południe - 12 km, oraz linia B - z centrum do Szpitala Uniwersyteckiego - 5 km), ale szczegółowy harmonogram prac ma zostać ustalony w porozumieniu ratusza z podmiotem, który zwycięży postępowania na realizację projektu.
Szacowany koszt zbudowania infrastruktury niezbędnej do uruchomienia tramwajów w Tampere został oszacowany na 245 mln euro. Kwota obejmuje budowę dużej zajezdni oraz stworzenie systemów poboru opłat za przejazd i systemów informacji pasażerskiej. 30 proc. tej kwoty ma pochodzić ze środków rządowych. Umowa na budowę linii ma także obejmować utrzymanie infrastruktury tramwajowej. W zupełnie oddzielnym postępowaniu mają zostać zakupione tramwaje. 23 niskopodłogowe pojazdy mają mieć od 30 do 33 m długości i 2,65 m szerokości. Póki co nie ma bliższych szczegółów co do terminu ogłoszenia postępowania na zakup tramwajów.
Dotychczasowe założenia ratusza wskazują, że po nowo zbudowanej sieci trakcyjnej tramwaje będą kursowały od 5:30 do 2 w nocy. W godzinach szczytu tramwaje mają kursować co 7,5 minuty, a każdego dnia z tramwajów ma korzystać około 47,7 tys. pasażerów. Taki wynik ma zostać osiągnięty do 2030 roku. Wszelkie procesy planowania związane z budową linii i prace projektowe mają zakończyć się w 2016 roku.
Pomysły już były
To nie pierwsza próba zbudowania sieci tramwajowej w obszarze Tampere. Pierwsze przymiarki poczyniono w 1907 roku i były one związane z bardzo dynamicznym rozwojem miasta. Stworzono wówczas projekt linii, ale prac budowlanych nigdy nie rozpoczęto. Temat powrócił ponad dwadzieścia lat później. Wówczas jednak również skończyło się tylko na projekcie. Również z początkiem XXI wieku powrócił pomysł budowy sieci tramwajowej - podobnie jak inne - niezrealizowany.
W tej chwili system transportu miejskiego w Tampere oparty jest na przewozach autobusowych. W przeszłości miasto uruchamiało również linie trolejbusowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.