We wtorek w Warszawie przedstawiciele Ursus S.A., Platige Image i REDS S.A. podpisali umowę o udziale w konsorcjum Polski E-Bus. To marka, pod którą Ursus chce zbudować autobus elektryczny w ramach rządowego projektu e-Bus, części Programu Rozwoju Elektromobilności.
– Rzadko zdarza się, że przemysł kreatywny współpracuje z „twardym przemysłem” – przyznał Marcin Kobylecki, członek zarządu Platige Image. To studio zajmujące się kinematografią i grafiką komputerową, które najbardziej znane jest z produkowania filmów Tomasza Bagińskiego, którego "Katedra" była kilkanaście lat temu nominowana do Oscara. Ale poza animacjami, produkuje też efekty specjalne do filmów, teledyski i reklamy. Na przyszły rok zaplanowano emisję serialu „Wiedźmin” w reżyserii Bagińskiego, który powstanie we współpracy Netflixa i Platige Image.
Współpraca z Ursusem to element rozwijania w Platige Image części odpowiedzialnej za wzornictwo przemysłowe. Firma po pierwsze zaprojektuje autobus, będzie odpowiadała za jego reklamę, ale też za pomysły na nowe sposoby używania go w oparciu o nowe technologie. Odpowiadać za to będzie Fish Ladder, zespół projektów specjalnych studia Platige Image, który w przeszłości realizował projekty o podobnym profilu m.in. w partnerstwie z Europejską Agencją Kosmiczną czy Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów (PIAP).
– W dzisiejszym świecie kompetencje kreatywne pełnią szczególną funkcję w całej gospodarce, także w przemyśle. Są nie tylko platformą do budowania tożsamości produktu, ale przede wszystkim angażowania w ten proces wiedzy i perspektyw wykraczających poza pojedyncze dyscypliny. W Fish Ladder staramy się właśnie tak działać: angażować kreatywność i design do projektów, które powstając w Polsce, mają międzynarodowe aspiracje i opowiadają o Polsce ambitnej i kreatywnej – mówi Kobylecki.
REDS to z kolei startup, który do tej pory zajmował się „ecodrivingiem” na kolei. – Opracowaliśmy system, który bada statystycznie w jaki sposób maszynista prowadzi pociąg, pod kątem efektywności energetycznej. To samo chcemy przenieść na autobus elektryczny, gdzie będzie to miało jeszcze większe znaczenie – tłumaczy Marek Cichy, prezes firmy. – Będziemy w stanie wskazać, który z kierowców prowadzi autobus tak, że zużywa najmniej energii, jakie nawyki za to odpowiadają i będziemy mogli przeszkolić innych kierowców w tym zakresie – dodaje.To właśnie optymalizacja zużycia energii i szkolenie kierowców jest zadaniem REDS w konsorcjum.
Głównym celem konsorcjum jest opracowanie produktu jakim jest nowoczesny autobus elektryczny nowej generacji, który ma być konkurencyjny na rynku polskim i rynkach światowych pod kątem parametrów technicznych i ekonomicznych. Jego kluczowe komponenty będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego. Inicjatywa ma zjednoczyć siły polskich firm, aby osiągnąć efekt synergii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.