źródło: Retail Providerswizualizacja projektowanego ZCK w Olsztynie
– Nie jestem absolutnie przeciwnikiem tej inwestycji, ale mam wrażenie, że plan zagospodarowania tego terenu przyjęto po to, by „przepchnąć” budowę galerii – twierdzi Tomasz Birezowski z Forum Rozwoju Olsztyna. – I trudno tu winić inwestora, w końcu to jego zadanie. Ale od miasta spodziewałbym się czegoś więcej – dodaje.
W poniedziałek Rada Miasta Olsztyna przyjęła projekt zagospodarowania przestrzennego rejonów dworców – kolejowego i autobusowego. W ich miejscu ma powstać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, łączące funkcję dworców kolejowego i autobusowego z galerią handlową. Do ZCK ma dochodzić budowana w Olsztynie linia tramwajowa, w pobliżu powinna się też znaleźć pętla autobusowa.
– Czy to inwestycja nie ciepiąca zwłoki? Pewnie w Olsztynie znaleźlibyśmy pilniejsze, ale zdecydowanie jest to miejsce, gdzie jak na dłoni widać chaos urbanistyczny. Trochę jakby wybuchła bomba. Tu jakiś dworzec, tu jakiś budynek, gdzieś tam jakiś kościół… Nowy plan był okazją, by ten teren uporządkować i by pokazać, że plany zagospodarowania przestrzennego nie są bezwartościowymi dokumentami. A mam wrażenie, że napisano go na kolanie, głównie po to by powstała galeria – mówi członek FRO, czyli stowarzyszenia skupiającego miłośników miasta i regionu.
FRO do założeń planu zgłosiło ponad dwadzieścia uwag. – I prawie połowa z nich została uwzględniona, co mnie cieszy. Np. nasza prośba by uregulować kwestię reklam i banerów. Ale to nie jest klarowna kompozycja – tłumaczy Birezowski. – Mnie mniej interesuje sam dworzec, bardziej cały teren dookoła. Chcieliśmy np. żeby ul. Partyzantów stała się półdeptakiem, reprezentacyjną, przyjazną ulicą, na którą podróżny wychodziłby z dworca, ale to raczej się nie uda. Trochę wygląda na to, że może się powtórzyć sytuacja z Poznania – tłumaczy nawiązując do podobnego projektu w stolicy Wielkopolski, gdzie zintegrowane centrum komunikacyjne jest mocno krytykowane.
Inwestor, czyli Retail Providers, ma już projekt zabudowy tego terenu. Ale jeszcze trochę potrwa zanim inwestycja ruszy. – Na razie jeszcze nie są właścicielami całego terenu. Z pozwoleniem na budowę nie powinno być problemu, więc jeśli wszystko pójdzie dobrze wszelkie proceduralne sprawy mogą się kończyć wiosną przyszłego roku – twierdzi Birezowski. – Ale do istniejącego projektu bym się nie przywiązywał. Sam mam doświadczenie w projektami galerii handlowych i wiem jak wiele może się zmienić – zauważa.
– To miasto powinno zadbać o wygląd tego rejonu. Tymczasem brakuje detali, które zabezpieczałyby powstanie dworca kolejowego i autobusowego. Do budowy całego zintegrowanego centrum ma wystarczyć jedno pozwolenie na budowę, tylko co to zabezpiecza? Nic – kończy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.