Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Funikular: nie tylko turyści

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-09-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Funikular: nie tylko turyści
Fot. Kasper Fiszer
W Polsce koleje linowo-terenowe kojarzą się głównie z obsługą górskiego ruchu turystycznego -pozwalają na dostanie się na wierzchołek tym, którzy nie zdecydowali się na długą wędrówkę. Funikulary mogą jednak z powodzeniem funkcjonować w ruchu miejskim uzupełniając sieć transportu szynowego tam, gdzie nachylenie jest zbyt duże dla konwencjonalnego tramwaju.

Dwa niewielkie wagony wyjeżdżające jednocześnie ze stacji na szczycie i u podnóża góry mijające się dokładnie w połowie niezbyt długiej trasy - to obrazek kojarzący się w Polsce głównie z wakacyjnymi wycieczkami na Gubałówkę albo na Górę Parkową w Krynicy-Zdroju. Funkcjonujące tam funikulary, będące jednymi z ostatnich inwestycji II RP, są nie tylko wygodnym środkiem transportu na wierzchołek dla zaczynających tam wędrówkę, ale też atrakcją samą w sobie - przyciągają turystów nietypowym w kraju rozwiązaniem technicznym i możliwością podziwiania górskich krajobrazów bez żmudnej wspinaczki. Podobne koleje są jednak elementem codziennego życia mieszkańców wielu położonych na górzystym terenie miast.

Drewniane szyny, konopna lina


Funikular to rodzaj kolei linowo-terenowej. Tym, co odróżnia go od tzw. tramwaju linowego, jest stałe przymocowanie wagonu kolejki do liny napędowej. Lina porusza się więc tylko wtedy, kiedy pociąg jest w ruchu, a nie w trybie ciągłym. Funikulary budowane są na zboczach wzgórz i zazwyczaj obsługiwane są przez dwa wagony ustawione tak, że gdy jeden jest na szczycie, drugi znajduje się na dolnej stacji. Podczas jazdy pociągi stanowią dla siebie przeciwwagę i mijają się dokładnie w połowie trasy. Jeśli linia jest jednotorowa, buduje się tam mijankę.

Oparte na tym pomyśle linie towarowe budowano już w XVI wieku. Używano wtedy drewnianych szyn, plecionej liny i siły mięśni ludzi lub zwierząt. Współczesny pasażerski funikular powstał trzy stulecia później - w 1860 roku ruszy pierwsza taka trasa w Lyonie, niedługo później - w Budapeszcie oraz... na szczyt Wezuwiusza (zniszczona później przez wybuch wulkanu).

Kilkanaście osób bez maszynisty

Dziś funikulary stanowią jeden z elementów transportu publicznego kilku europejskich miast. Wpisane są w ogólny system taryfowy i uzupełniają sieć tam, gdzie ze względu na profil terenu nie można ułożyć torowiska tramwajowego. Znakomicie sprawdzają się na stromych i ciasnych uliczkach Lizbony (funkcjonują tam trzy koleje tego typu), dojeżdżają też w trudno dostępne miejsca Zurychu. Kolejka Polybahn o długości 173 metrów pokonuje 43 metry różnicy wysokości między centralnym węzłem przesiadkowym miasta a głównym budynkiem słynnego uniwersytetu technicznego ETH. Kursuje w godzinach dostosowanych do rytmu pracy uczelni (w dni nierobocze kończy jazdę wczesnym popołudniem), ale krótszy okres kursowania rekompensuje 2,5-minutowa częstotliwość.

Druga linia zlokalizowana jest we wschodniej części miasta. Małe, kilkunastoosobowe wagony kolejki Rigiblick wspinają się na szczyt Zürichberg łącząc położone na jego stoku osiedla z resztą miasta (dolna stacja znajduje się przy przystanku tramwajowo-trolejbusowym). Na niespełna 400-metrowej trasie zlokalizowano aż trzy przystanki pośrednie, a na środkowym wagony korzystają z mijanki. W pociągach nie ma maszynistów - ruchem kieruje wyłącznie dyspozytor.

W Polsce na Żar

Trzeci w Polsce funikular powstał w 2003 roku i wiedzie na szczyt góry Żar w Beskidzie Żywieckim. Jest to najdłuższa w kraju trasa kolei linowo-terenowej tego typu - ma 1300 metrów i 110 metrów różnicy poziomów. Podobnie jak przedwojenne linie na Gubałówkę i Górę Parkową, ma ona charakter typowo turystyczny. Nie licząc głoszonej swego czasu przez związanego z ruchem ekologicznym ekonomisty Adama Fularza propozycji budowy funikularu w Płocku, którą potraktować należy raczej w kategoriach nierealnych fantazji, nie ma żadnych planów budowy takich kolejek o charakterze miejskim.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przemysław Farsewicz 27 sierpnia 2023

Praga. Wystartował przetarg na nowe wagony funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt wagonów funikularu na Petřín

Przestrzeń

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Komunikacja

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Kasper Fiszer 08 kwietnia 2017

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Przestrzeń

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Marcin Żywiałkowski 10 lipca 2016

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Kasper Fiszer 14 maja 2016

Zobacz również:

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przemysław Farsewicz 27 sierpnia 2023

Praga. Wystartował przetarg na nowe wagony funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt wagonów funikularu na Petřín

Przestrzeń

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Komunikacja

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Kasper Fiszer 08 kwietnia 2017

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Przestrzeń

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Marcin Żywiałkowski 10 lipca 2016

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Kasper Fiszer 14 maja 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5