fot. Nikater , lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Bezpośrednio nawiązujący w swojej formie do historycznych 21 postulatów wywieszonych na bramie Stoczni Gdańskiej w 1980 roku program wyborczy Adama Jaworskiego z PiS, który konkuruje z obecnym włodarzem miasta o fotel prezydenta, o transporcie mówi niewiele.
W zasadzie pojawia się tylko postulat dotyczący sprawnej i dostępnej komunikacji miejskiej. Brakuje wyjaśnienia, jak założenie to miałoby zostać zrealizowane.
Jego kontrkandydat, Paweł Adamowicz, transport w swoim programie potraktował dużo szerzej, grupując zagadnienia z nim związane w trzech kategoriach: odnoszących się do mobilnej aktywności, komunikacji zbiorowej oraz dróg i kolei. Adamowicz mówi wyraźnie – „chcemy stawiać na mobilność aktywną i transport zbiorowy, nie zapominając o potrzebach kierowców”. Jednym z ważniejszych zadań drogowych jest dokończenie i domknięcie głównego systemu drogowego w mieście, poprawa połączenia między dzielnicami oraz obwodnicami oraz budowa nowych dróg na osiedlach i remonty starych.
Przede wszystkim – rower
Pojawiają się też konkretne obietnice: jak remont 60 km chodników, rozbudowa systemu informacji miejskiej, promującej ruch pieszy i rowerowy, budowa 50 km wydzielonych dróg i pasów rowerowych czy budowa 2000 miejsc parkingowych dla rowerów. Adamowicz chciałby również w nadchodzącej kadencji wprowadzić rower miejski w Gdańsku, ale w powiązaniu z całą metropolią. W planach jest także budowa rowerowej autostrady w Gdańsku wzdłuż ul. Bulońskiej.
Zaraz obok rowerów, na uprzywilejowanej pozycji w programie Adamowicza stoją linie tramwajowe. Tu również pojawiają się konkretne obietnice, jak budowa nowych linii tramwajowych na Bulońskiej, Świętokrzyskiej, Jabłonowej i Warszawskiej, rozpoczęcie budowy linii tramwajowej z Piecek do Wrzeszcza czy budowa nowej zajezdni tramwajowej i autobusowej. Wśród planów pojawiają się te dotyczące zakupu 69 autobusów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych oraz 33 tramwajów, ale również integracja transportu miejskiego c PKM i SKM Śródmieście, a także w ramach metropolii Gdańskiej. Obecny prezydent chciałby również wprowadzić wspólny bilet na komunikację publiczną w obrębie całego trójmiasta.
Nie zabrakło również obietnic dotyczących budowy węzłów przesiadkowych park&ride, wspierania rozwoju siatki połączeń lotniczych, dokończenia budowy terminalu przylotowego gdańskiego lotniska czy zakończenia instalacji systemu ILS cat. II.
Parkingi w Śródmieściu?
W postulatach drogowych znajdujemy takie jak remonty i budowa 120 km dróg, budowa mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską oraz nowych dróg w Gdańsku Południe, w tym Bulońskiej, Jabłoniowej, Warszawskiej. Adamowicz chce też poprawy połączeń drogowych między dzielnicami, oraz budowy dwóch parkingów w Śródmieściu, na 1200 miejsc. Na obrzeżach Śródmieścia natomiast planowana jest budowa parkingu na 1500 miejsc.
Oprócz tego pojawia się obietnica budowy węzła komunikacyjnego Śródmieście (Targ Rakowy i Sienny), współpracy z PKP i portem nad usprawnieniem i modernizacją połączenia kolejowego do Portu Północnego oraz dofinansowania SKM, które miałby zostać przeznaczone na remonty peronów, zakup taboru i wydłużenie samej linii.
Obaj kandydaci na fotel prezydenta – Adam Jaworski i Paweł Adamowicz, spotkają się 30 listopada w drugiej turze wyborów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.