Stan zaawansowania budowy nowej trasy tramwajowej w Gdańsku z Siedlec na tzw. Morenę, czyli do osiedla Brętowo, przekroczył 40%. Linia ma być otwarta jesienią przyszłego roku.
– Obecnie drogowcy pracują zarówno przy kładzeniu warstw bitumicznych, jak i przy robotach torowych. Ustawiane są kolejne słupy trakcyjne, wykonywane prace z branż sanitarnej, elektrycznej, mostowej i wodno-kanalizacyjnej – informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK).
Nowa linia tramwajowa będzie mieć 3,2 km i 5 przystanków, licząc łącznie z przystankiem końcowym, który zostanie zlokalizowany przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej „Brętowo”. Nie będzie tam pętli tramwajowej – linię do Brętowa obsługiwać będą tramwaje dwukierunkowe. Przesiadka pomiędzy tramwajem i pociągiem (w kierunku Gdańska Wrzeszcza) następować będzie przy tym samym peronie, „drzwi w drzwi”. Zgodnie z kontraktem, zakończenie budowy linii tramwajowej do Brętowa przewidywane jest na 30 września 2015 r. Termin otwarcia PKM jest uzależniony m.in. od odbiorów technicznych, jednak wstępnie jest on także przewidywany
na późne lato bądź wczesną jesień przyszłego roku.
Od linii do Brętowa będzie odchodzić 700-metrowa odnoga, poprowadzona wzdłuż ul. Bulońskiej, do krańca przy skrzyżowaniu z ul. Myśliwską. Na początku sierpnia spółka GIK
ogłosiła powtórny przetarg na budowę tego odcinka. Pierwszy przetarg został unieważniony z powodu przekroczenia kosztorysu: przy założeniu GIK, iż budowa będzie kosztować 16 mln zł, obie oferty złożone w pierwszym przetargu przekroczyły 23 mln zł. Otwarcie ofert w tym przetargu jest zaplanowane na 10 września, a wykonawca będzie miał 10 miesięcy na realizację inwestycji, co oznacza, że ona także zakończy się na przełomie lata i jesieni 2015 r.
Przy Myśliwskiej także nie będzie pętli, a jedynie przejście rozjazdowe. Zakończenie linii tramwajowej przy Myśliwskiej będzie mieć charakter tymczasowy. Trasa ta ma zostać w perspektywie do 2020 r.
wydłużona w kierunku południa Gdańska, do planowanej pętli przy ul. Jabłoniowej. Następnie ma zostać połączona z otwartą dwa lata temu linią tramwajową do Łostowic.