Obie oferty złożone w przetargu na budowę linii tramwajowej na gdańskiej Morenie są droższe niż zakładał kosztorys inwestorski. Korzystniejsza cenowo jest propozycja konsorcjum firm MTM i Rajbud, opiewająca na 23,37 mln zł brutto.
W poniedziałek (21 lipca) otwarto oferty w przetargu na budowę liczącej 700 m linii tramwajowej wzdłuż ul. Bulońskiej, od skrzyżowania z ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej. Oferty złożyło konsorcja MTM/Rajbud oraz WPRD Gravel/Tor-Kar-Sson (23,81 mln zł). Kosztorys inwestorski wynosił 16 mln zł. Prawdopodobnie w ciągu kilku tygodni – gdy prace zakończy komisja przetargowa – będzie wiadomo, czy władze Gdańska wyasygnują dodatkowe środki na to przedsięwzięcie, czy też przetarg będzie unieważniony i zostanie ogłoszone nowe postępowanie.
– Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne musi najpierw sprawdzić oferty pod katem ich kompletności i zgodności z wymogami przetargu. Jeśli oferty będą prawidłowe pod względem formalnym, miasto będzie musiało podjąć decyzję w sprawach finansowych. Nie przesądzam decyzji, ale po rozstrzygnięciu wcześniejszych przetargów związanych z realizacją projektu GPKM IIIb mamy rezerwy finansowe, które pozwalają nam na zrealizowanie tej inwestycji – mówi Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.
Na realizację inwestycji przewidziane jest 11 miesięcy. Na nowej linii zlokalizowane będą dwa przystanki (Budapeszteńska i Myśliwska), a na końcu trasy nie będzie ani pętli, ani też, co wstępnie planowano, trójkąta do obracania tramwajów – linię będą obsługiwać pojazdy dwukierunkowe. W ramach zadania przewidziano też m.in. częściową przebudowę przejść dla pieszych, chodników, zatok dla autobusów, a także przebudowę oświetlenia ulicznego.
Jest to inwestycja kompatybilna z realizowaną budową linii tramwajowej na Morenę. Chodzi o trasę Siedlce-Brętowo, do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W rejonie PKM Brętowo powstanie węzeł przesiadkowy, za którego budowę także odpowiada UM Gdańsk. Kilkanaście dni temu rozstrzygnięty został przetarg na budowę w sumie
trzech węzłów przesiadkowych przy przystankach PKM. Przy PKM Brętowo także nie będzie pętli tramwajowej, a jedynie rozjazdy umożliwiające przejazd na sąsiedni tor tramwajów dwukierunkowych.
Od trasy Siedlce-Brętowo (która także – podobnie jak PKM – ma być gotowa w 2015 r.) będzie odchodzić odnoga do ul. Myśliwskiej. 700-metrowa trasa jest rozwiązaniem tymczasowym, gdyż docelowo nowa linia ma być doprowadzona w kierunku południowych dzielnic Gdańska, do pętli „Jabłoniowa”. Środki na tę inwestycje władze Gdańska
będą chciały pozyskać w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20.
Zarówno trasa Siedlce-Brętowo, jak i odnoga do ul. Myśliwskiej, realizowane są w ramach wspomnianego wcześniej GPKM (Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej) IIIb. Natomiast w ramach GPKM IIIc realizowany jest
remont trasy tramwajowej na Przeróbkę oraz budowane będą węzły przesiadkowe przy PKM.