Deklaracje potwierdziły się. Do Gdańska przed 20 stycznia dotarły wszystkie tramwaje Pesa Jazz Duo. ZKM Gdańsk zakupił 5 takich tramwajów – będą one obsługiwać m.in. trasy na Morenę, które zostaną otwarte w drugiej połowie tego roku. Warto zauważyć, że w Gdańsku – m.in. dzięki inwestycjom w infrastrukturę i tabor tramwajowy – znacząco wzrasta liczba pasażerów komunikacji miejskiej. Odwrotnie niż w Gdyni.
Przypomnijmy, iż wszystkie „Jazzy” miały dotrzeć do Gdańska jeszcze w 2014 r., ale w poprzednim roku, w połowie listopada, nad Motławę przywieziony został tylko jeden nowy tramwaj. Odbiory pozostałych odbywały się w fabryce Pesy w Bydgoszczy ze względu na brak miejsca w gdańskich zajezdniach. Jak się dowiedziała nasza redakcja – a władze Gdańska to potwierdziły – jedną z przyczyn tego braku miejsca jest fakt, iż na części torowiska zajezdni we Wrzeszczu
zorganizowano… parking dla pracowników ZKM.
„Stopiątki” ustąpią miejsca nowym tramwajomDokonane przegrupowanie wagonów w zajezdniach, a także planowana sprzedaż wagonów 105Na spowoduje jednak zwolnienie znacznej powierzchni w gdańskich zajezdniach. Wszystkie „Jazzy” mają być włączone do ruchu w ciągu najbliższych dni. We wtorek otwarto oferty w przetargu na sprzedaż 32 wagonów 105Na. Wpłynęły dwie oferty, z czego jedna została przez ZKM odrzucona ze względu na to, iż nie spełniła warunków formalnych. W przypadku drugiej oferty, zaproponowana cena to 21 tys. zł za 1 wagon. Jak informuje Alicja Mongird, rzeczniczka ZKM, obecnie trwają sprawy dokumentacyjne, a umowa powinna być podpisana w ciągu kilku dni.
Zakup dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo jest związany z faktem, że budowana obecnie linia tramwajowa z Siedlec do Brętowa, jak również odchodząca od niej odnoga (do skrzyżowania ul. Bulońska/Myśliwska), nie będą miały klasycznej pętli, lecz jedynie przejście rozjazdowe. Z tego samego powodu władze Gdańska zdecydowały się na zakup, w Kassel, 16 używanych niemieckich tramwajów serii N8C – dotrą one do Gdańska, po modernizacji, w drugiej połowie roku (linie do Brętowa i Myśliwskiej będą otwarte najprawdopodobniej jesienią). Pierwsza partia N8C (46 sztuk z Dortmundu, stąd tramwaje te powszechnie określa się mianem „dortmundów”) pojawiła się w Gdańsku przed Euro 2012. Informowaliśmy już, budowa krańców tras tramwajowych bez pętli to pierwszy taki przypadek w Gdańsku od 1908 r.
W Gdańsku rośnie, w Gdyni spada. Diabeł tkwi w szczegółach?Warto zwrócić uwagę, że inwestycje tramwajowe – związane zarówno z nowymi liniami, jak i z pozyskiwaniem taboru – przekładają się na znaczący wzrost liczby pasażerów ZTM Gdańsk. W perspektywie lat 2009-13 wzrosła ona o 13,6%: ze 147,8 do 168,0 mln osób rocznie. Przypomnieć należy, że pod koniec 2007 r. otwarto trasę tramwajową z centrum Gdańska do dzielnicy Chełm, a wiosną 2012 r. oddano do użytku kolejny odcinek, z Chełmu na Łostowice.
Dla porównania, w Gdyni w tym samym czasie (w latach 2009-13) liczba pasażerów komunikacji miejskiej spadła o 10,2%: z 99,2 do 89,0 mln osób rocznie – i to pomimo tego (
co na naszych łamach wielokrotnie krytykowaliśmy) że rozbudowana oferta autobusów i trolejbusów ZKM w wielu wypadkach dubluje ofertę SKM.
Trudno jest mimo wszystko porównywać realia funkcjonowania sieci ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia (w której nie ma tramwajów, a autobusy i trolejbusy stoją w korkach –
pierwszy buspas w Gdyni zaczął funkcjonować w poniedziałkowy poranek), nawet biorąc pod uwagę, że i
Gdańsk, i Gdynia cierpią na tę samą chorobę, którą jest chaotyczny system taryfowy. Ale jednocześnie warto zwrócić uwagę na detale. Takim detalem są np. automaty biletowe.
W Gdańsku kilkadziesiąt biletomatów zamontowano w 2011 r. W badaniach marketingowych przeprowadzanych w latach 2010-12 wśród mieszkańców dzielnic Chełm i Orunia Górna (czyli dzielnic „ciążących” do linii tramwajowej na Łostowice) pytano respondentów m.in. o to, czy chcą korzystać z biletomatów. Takie pytanie zadawano w latach 2010 i 2011 – natomiast w 2012 r. zadano już pytanie o to, czy respondenci korzystają z automatów. W każdym z tych przypadków, twierdzącej odpowiedzi udzieliło ok. 70% respondentów.
W Gdyni nie ma biletomatów. ZKM Gdynia także przeprowadza regularnie badania marketingowe. W badaniach z 2013 r., w studenckiej skali 2-5, średnia skala ocen gdyńskiej komunikacji wyniosła 4,27; ocenę co najmniej dobrą wystawiło ZKM Gdynia aż 85% badanych. Pytania o biletomaty w badaniu nie było.