Jutro spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne podpisze umowę na budowę nowej linii tramwajowej, która zostanie wybudowana w ciągu ul. Bulońskiej. Jej otwarcie jest planowane za 10 miesięcy.
Wykonawcą umowy będzie konsorcjum WPRD Gravel/TOR-KAR-SSON, a wartość zamówienia to 22,99 mln zł brutto. O wyborze wykonawcy w 100% decydowała cena. Trasa zostanie poprowadzona od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej i będzie stanowić odnogę od budowanej obecnie linii tramwajowej Siedlce – Brętowo. – Zadanie obejmuje również m.in. przebudowę infrastruktury istniejącej ulicy wzdłuż realizowanej linii tramwajowej wraz ze skrzyżowaniami ulic przylegającymi do trasy linii tramwajowej. Zrealizowana zostanie przebudowa skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, chodników, dróg rowerowych, zatok autobusowych i wykonaniem docelowej organizacji ruchu drogowego – informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka GIK Gdańsk.
Pachnica dębowa też skorzysta na budowie nowego tramwajuOprócz tego, w ramach tej inwestycji przewidziana jest do realizacji m.in. budowa przejazdów rowerowych i chodników, przebudowa oświetlenia, przebudowa sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej, gazowej, elektroenergetycznej, teletechnicznej, sygnalizacji świetlnej, budowa elementów systemu sterowania ruchem ulicznym TRISTAR i Systemu Informacji Pasażerskiej, a także monitoringu. Jedno z zadań bez wątpienia ucieszy ekologów: wykonawca ma za zadanie przenieść, pod nadzorem ornitologa i entomologa siedlisko pachnicy dębowej (gatunek chrząszcza będący pod ochroną).
Wybór wykonawcy budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Bulońskiej
nie był wolny od problemów. Do wyłonienia wykonawcy potrzebne były dwa przetargi. W obu przypadkach oferenci znacznie przekroczyli kosztorys inwestorski, ale za drugim razem władze miasta zdecydowały, że dołożą ok. 4,5 mln zł do kosztorysu i podpiszą umowę z WPRD Gravel/TOR-KAR-SSON. Żeby zdążyć z inwestycją do końca 2015 r. (inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach poprzedniej perspektywy 2007-13, w ramach której trzeba wszystkie inwestycje zakończyć i rozliczyć do końca 2015 r.), w drugim przetargu skrócono czas na realizację inwestycji z 11 do 10 miesięcy.
Odnoga od tramwaju zapewniającego dojazd do PKMNa nowej trasie zlokalizowane mają być dwa przystanki (Budapeszteńska i Myśliwska), a na końcu trasy nie będzie pętli, lecz przejście rozjazdowe pomiędzy torami – linię będą obsługiwać pojazdy dwukierunkowe. Końcówka trasy, przy ul. Myśliwskiej, będzie tymczasowa – w ramach perspektywy finansowej 2014-20, władze Gdańska planują przedłużyć tę linię w kierunku południowych dzielnic Gdańska i połączyć ją z otwartą przed 2012 r. linią do osiedla Łostowice.
Pętli nie będzie też na końcu trasy Siedlce – Brętowo; przystanek końcowy w Brętowie będzie zlokalizowany przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a przesiadki pomiędzy tramwajem i pociągiem jadącym w kierunku Wrzeszcza będzie się odbywać „drzwi w drzwi”. Licząca 3,5 km linia do Brętowa także, podobnie jak odnoga do ul. Myśliwskiej, ma zostać otwarta jesienią 2015 r.