Gdańskie Autobusy i Tramwaje otworzyły oferty w przetargu na dostawę 15 tramwajów dwukierunkowych z opcją na kolejne 15 wozów. W postępowaniu wpłynęły dwie oferty – od Pesy i konsorcjum firm Solaris i Stadler. Obie przekraczają kosztorys o ok. 6 mln zł. Biorąc pod uwagę cenę i gwarancję, na prowadzenie wysuwa się konsorcjum Solarisa i Stadlera.
Przedmiotem zamówienia ogłoszonego w I połowie lutego jest dostawa 15 sztuk nowych tramwajów dwukierunkowych, przegubowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych o długości 29,0-32,5 m i szerokości w przedziale 2,3-2,4 m. Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć wyposażenie dodatkowe (tj. specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjno-naprawczy), oprogramowanie i dokumentację pojazdów (łącznie z licencjami) oraz przeprowadzić szkolenie pracowników. Przetarg zawiera też opcję na kolejne 15 wozów ale bez wyposażenia dodatkowego. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
W postępowaniu wpłynęły dwie oferty – od Pesy i konsorcjum firm Solaris i Stadler. Bydgoska firma zaproponowała dostawę tramwajów za 143,878 mln zł brutto. Jeden pojazd wyceniono na 9,323 mln zł brutto. Specjalistyczne wyposażenie obsługowe to 1,119 mln zł brutto, pakiet eksploatacyjno-naprawczy – 193 tys. zł brutto, a pakiet naprawczy – 2,715 mln zł brutto. Solaris i Stadler zaproponowali natomiast dostawę za 144,515 mln zł brutto. Jeden pojazd wyceniono na 9,355 mln zł brutto. Specjalistyczne wyposażenie obsługowe to 1,291 mln zł brutto, pakiet eksploatacyjno-naprawczy – 2,842 mln zł brutto, a pakiet naprawczy – 59 tys. zł brutto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierzały natomiast przeznaczyć na realizację zadania 138,375 mln zł brutto.
Solaris zaoferował znacznie lepsze warunki gwarancji. Na cały pojazd jest to 36 miesięcy, na strukturę nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz poszycia dachu – 12 miesięcy, na zewnętrzne powłoki lakiernicze – 12 lat, na wady masowe – 10 lat, na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji pod warunkiem spełniania wymogów eksploatacyjnych – 10 gwarancji. Pesa zaoferowała na cały pojazd 36 miesięcy, na strukturę nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz poszycia dachu – 3 lata, na zewnętrzne powłoki lakiernicze – 3 lata, na wady masowe – 10 lat, na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji pod warunkiem spełniania wymogów eksploatacyjnych – trzy gwarancje.
Różnica w cenie jest minimalna, Pesa zwycięża niecałymi 0,3 punktami. Biorąc pod uwagę gwarancję, na prowadzenie wysuwa się jednak Solaris. To wstępne informacje, nieznane są parametry w dwóch pozostałych podkryteriach. Komisja przetargowa będzie dopiero oceniać oferty. . Zamawiający musi podjąć decyzję o ewentualnym zwiększeniu środków na zamówienie.
Najważniejszym kryterium jest cena (60%). Pozostałe punkty można otrzymać za trzy kryteria techniczne. Punkty można otrzymać za gwarancję całopojazdową od 36 do 96 miesięcy (10%), średnicę koła od 590 do 660 mm (im większa tym lepiej – 10%). Punktowany będzie też zaoferowanie układu antykolizyjnego, ostrzegającego o przeszkodach na trasie (20%).
Dostawę pierwszych pięciu tramwajów przewidziano w terminie 18 miesięcy od pisemnego poinformowania wykonawcy o uzyskaniu dofinansowania unijnego. Kolejne pięć wozów powinno zostać dostarczone w terminie 16 miesięcy od poinformowania, a ostatnie pięć – w terminie 18 miesięcy. GAiT mogą złożyć oświadczenie o wykorzystaniu opcji nie później niż do 30 kwietnia 2019 r. Końcowy termin realizacji zamówienia opcji minie 31 grudnia 2020 r.