Budowa Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej, modernizacja linii tramwajowej na Stogach, do tego zakup 15 nowoczesnych tramwajów i nie tylko. Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln złotych na realizację kolejnej edycji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Dzisiaj (13 grudnia) podpisano umowę w tej sprawie.
W ramach podpisanej umowy zostanie wykonanych sześć zadań:
- Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ul. Nowej Bulońskiej Północnej,
- Zakup 15 nowych tramwajów do obsługi nowo wybudowanej linii tramwajowej
- Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej,
- Budowa nowych linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe – etap 1 – budowa ul. Nowej Warszawskiej
- Nowe wiaty przystankowe,
- Nowe tablice informacji pasażerskiej.
– Dzięki tej inwestycji odciążymy ruch transportu publicznego, który teraz przebiega do południowych dzielnic Gdańska przez Chełm. Warto też podkreślić, że do tej pory dzięki Gdańskiemu Projektowi Komunikacji Miejskiej zbudowaliśmy trzy nowe linie tramwajowe: wspomniany Chełm, Łostowice – Świętokrzyska i Piecki Migowo. Dodatkowo wyremontowaliśmy dużą część torowisk tramwajowych – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
Szacowany koszt całej inwestycji to ponad 560 mln zł. Uzyskane dofinansowanie to ponad 286 mln zł. Realizacja umowy jest przewidziana do 2020 roku. Zarówno linie Nowa Bulońska Północna, jak i Nowa Warszawska są realizacją opracowanej przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014–2020.
mat. UM GdańskTabor Z kolei już kilka miesięcy temu miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje
rozstrzygnęła przetarg na zakup 15 nowych tramwajów. By móc podpisać umowę na to zamówienie, potrzebne były środki z UE. Pierwsze pięć z 15 zamówionych pojazdów powinno pojawić się w Gdańsku w październiku 2018 r. Kolejne – stopniowo co miesiąc.
– To tramwaje około 32-metrowe, dwukierunkowe, bardzo podobne do tramwajów typu Jazz, które dzisiaj jeżdżą po Gdańsku. Będą kursować na wszystkich trasach, nie są dedykowane konkretnej linii – informuje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
– Mamy plan zakupu kolejnych tramwajów i zabezpieczone na to środki z własnego budżetu – wystarczy ich na zakup nawet 18 tramwajów, ale chcielibyśmy, aby także one zostały sfinansowane przez Unię Europejską. Dzisiaj takich środków nie ma. Wychodząc w przyszłość, miasto zakupiło teren u zbiegu nowych, planowanych tras tramwajowych pod przyszłą zajezdnię tramwajową. Znajdzie się ona u zbiegu ulic Warszawskiej i Jabłoniowej – zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.
Nowa BulońskaJeszcze przed świętami Bożego Narodzenia – 20 grudnia – zakończy się etap składania ofert w
przetargu na budowę ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z linią tramwajową. Inwestycja powinna rozpocząć się na początku przyszłego roku.
Ulica – nazwana roboczo Nową Bulońską – będzie liczyć 2,8 km długości. Połączy istniejącą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową. W ramach inwestycji powstanie dwutorowa linia tramwajowa, która swój początek będzie miała przy istniejącej linii tramwajowej na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i Myśliwskiej. Na trasie przetnie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania ul. Warszawskiej i Jabłoniowej. Wzdłuż niej zaplanowano pięć przystanków komunikacji miejskiej. Ich wstępne nazwy to: Ujeścisko, Zabornia, Stolema, Łabędzia oraz Nowa Politechniczna.
Nowa Bulońska będzie jedną jezdnią dwupasową (ale zachowana zostanie rezerwa terenu pod budowę drugiej jezdni), dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Skrzyżowanie ulicy Nowej Bulońskiej z Nową Politechniczną i Nową Wołkowyską oraz skrzyżowanie z Jabłoniową i Warszawską zaprojektowano w formie wysp centralnych, a pozostałe skrzyżowania jako skanalizowane. Wzdłuż nowej ulicy wybudowana zostanie także dwukierunkowa ścieżka rowerowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
W ramach inwestycji powstanie też węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy Zabornia. Zaplanowano również budowę lub przebudowę odcinków szeregu uliv. Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstaną mosty o długościach w osiach podpór około 220 metrów.
Modernizacja infrastruktury na StogachW tej dzielnicy wymienione zostanie wysłużone już torowisko, przebudowana zostanie sieć trakcyjna i pojawią się nowe przystanki tramwajowe. Zmieniony zostanie też układ drogowy wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami oraz chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. W ramach inwestycji montowana bądź modernizowana będzie sygnalizacja świetlna na przebudowywanych skrzyżowaniach. Przewidziano również budowę dwóch budynków socjalnych i ogólnodostępnych toalet na pętlach Pasanil i Stogi. Pojawi się też monitoring wizyjny sieci Tristar i system informacji pasażerskiej. Trwa właśnie
przetarg na wykonawcę prac.
Nowa WarszawskaW przypadku tego projektu zdecydowano, że w najbliższych latach zbudowane zostanie jedynie nowa linia tramwajowa. Nowa ulica powstanie w dalszej przyszłości.
Zgodnie z planami, trasa tramwajowa zbudowana zostanie na odcinku od skrzyżowania ulic Jabłoniowa i Warszawska do al. Vaclava Havla, równolegle do ul. Warszawskiej. W związku z tym konieczna będzie także przebudowa istniejącego torowiska na włączeniu w Al. Havla. Do tego powstanie odcinek o długości około 750 m trasy tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej – od łącznicy Al. Armii Krajowej poprzez skrzyżowanie z Nową Warszawską i Nową Jabłoniową do projektowanego tunelu pieszo-rowerowego pod ul. Nowa Bulońską. Łączna długość budowanego torowiska wyniesie około 3,2 km (linia dwutorowa) oraz około 700 m (linia jednotorowa), a przebudowywanego – około 550 m (linia dwutorowa).
Przystanki zbudowane zostaną w ciągu ul. Havla – na wysokości ul. Łódzkiej, w ciągu ul. Nowej Warszawskiej – na wysokości ul. Piotrkowskiej i ul. Unruga oraz w ciągu Nowej Bulońskiej – pomiędzy już powstającymi szkołą i przedszkolem. Planowana jest również budowa węzła tramwajowo-autobusowego przy skrzyżowaniu ulic Nowa Bulońska i Nowa Warszawska, z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów.
Kliknij, aby powiększyć
Wspomniany tunel pieszo-rowerowy powstanie w ciągu szlaku pieszo-rowerowego, prowadzącego do budowanego obecnie przedszkola, pod projektowaną ul. Nową Bulońską. W ramach inwestycji zbudowany zostanie też m.in. budynek socjalny z ogólnodostępnymi toaletami – w sąsiedztwie projektowanego węzła tramwajowo-autobusowego z parkingami
Etap „docelowy”, który będzie realizowany w dalszej przyszłości, przewiduje m.in. budowę ul. Nowej Warszawskiej w modelu: torowisko tramwajowe plus dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz budowę pełnych skrzyżowań ul. Kołodzieja, Piotrkowskiej i Białostockiej z ul. Nową Warszawską.