Władze Gdańska poinformowały, że w Wigilię zostanie oddane do użytku remontowane torowisko na Przeróbkę. W minionym tygodniu został również uchwalony gdański budżet, który przewiduje znaczące wydatki na inwestycje w transport i funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Remont torowiska na Przeróbkę
rozpoczął się w czerwcu, wartość kontraktu to 55,3 mln zł netto. Zrealizowana przez Budimex inwestycja polegała na przebudowie torowiska o długości 4,4 km wraz z pętlą Przeróbka. Prace objęły tory, rozjazdy, skrzyżowania i perony tramwajowe. Ponadto, przebudowana została ulica Siennicka i Lenartowicza wzdłuż linii tramwajowej wraz z infrastrukturą i przylegającymi skrzyżowaniami.
GPKM: Już prawie 20 latInwestycja została zrealizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, etap IIIC. GPKM realizowany jest sukcesywnie od 1996 r., kiedy to rozpoczęły się prace przygotowawczo-koncepcyjne. Działania budowlane zaczęto na początku kolejnej dekady; początkowo były one współfinansowane z przedakcesyjnego funduszu PHARE, a później – już ze środków pomocowych UE. W ramach GPKM zbudowana została m.in. linia tramwajowa na Chełm (otwarta w 2007 r.) i dalej na Łostowice (2012 r.), a obecnie budowana jest linia z Siedlec do Brętowa (zakończenie inwestycji – jesienią 2015 r.). W ramach kolejnych etapów GPKM dokonywano też m.in. przebudowy przystanków (w tym – zainstalowano na przystankach system dynamicznej informacji pasażerskiej, powiązany z trójmiejskim systemem zarządzania ruchem ulicznym Tristar) i podstacji transformatorowych, a także poczyniono inwestycje w tabor. Zakupiono m.in. 35 „Swingów” wyprodukowanych przez Pesę Bydgoszcz, a także 46 używanych niemieckich tramwajów N8C (popularnych „dortmundów”), które poddano gruntownej modernizacji. Znaczące inwestycje poczyniono też w tabor autobusowy.
Próbny przejazd wyremontowaną trasą na Przeróbkę odbył się w poniedziałek przed południem. Nie odnotowano żadnych problemów, w związku z czym ZTM Gdańsk po południu poinformował, że w środę 24 grudnia tramwaje ponownie pojawią się na trasie na Przeróbkę i Stogi.
W 2015 r. co czwarta złotówka na inwestycjeTymczasem w minionym tygodniu radni Gdańska uchwalili miejski budżet na 2014 r. Zaplanowane wydatki to 2,62 mld zł. Średnio co czwarta złotówka ma być wydatkowana na inwestycje – to dużo, ale mniej niż w niektórych budżetach w okresie przed Euro 2012, kiedy to ekipa prezydenta Pawła Adamowicza wydatkowała na inwestycje średnio co trzecią złotówkę.
W 2015 r. najwięcej środków inwestycyjnych, 188 mln zł, ma pochłonąć realizacja dalszej części GPKM, a 150 mln zł trzeba będzie wydać na dokończenie budowy tunelu pod Martwą Wisłą. 21 mln zł zaplanowano na dalsze wdrażanie systemu Tristar, a 10 mln zł – na rozwój infrastruktury rowerowej. W sumie 36 mln zł ma być przeznaczone na projekt obejmujący modernizację taboru tramwajowego i zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu. 26 mln zł zaplanowano na remonty ulic i chodników, a 32 mln zł – na przygotowanie dokumentacji pod dalsze inwestycje, takie jak m.in. ul. Nowa Jabłoniowa Nowa Bulońska Północna (w ciągu ul. Bulońskiej
powstaje odnoga tramwajowa od budowanej trasy Siedlce – Brętowo). Na bieżące funkcjonowanie gdańskiej komunikacji miejskiej w 2015 r. zarezerwowanych zostało w budżecie 133 mln zł.
Przypomnijmy, że władze Gdańska planują w obrębie unijnej perspektywy 2014-20
zbudować kilka nowych linii tramwajowych, przede wszystkim w dynamicznie rozwijającej się południowej części miasta, ale również pomiędzy Przymorzem i Brzeźnem, jak również przez nową dzielnicę Młode Miasto, planowaną do wybudowania (w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego) na terenach postoczniowych.