Wczoraj (8 września) w Gdańsku odbyła się dyskusja na temat projektowanego połączenia tramwajowego południowych dzielnic Gdańska z Wrzeszczem z ominięciem Śródmieścia. Miasto prezentuje alternatywy dla kontrowersyjnej Nowej Politechnicznej, której realizacja wiązałaby się z wyburzeniami starej zabudowy.
Gdańsk – ze względu na swoje ukształtowanie i tzw. tarasowość zabudowy – posiada niewiele poprzecznych powiązań komunikacyjnych, co w praktyce utrudnia życie mieszkańcom, skutkując niewydolnością układu komunikacyjnego. Tymczasem Dolny Taras, z rozbudowaną infrastrukturą społeczną, miejscami pracy i bogatą ofertą usług, stanowi jeden z głównych celów podróży ok. jednej czwartej mieszkańców. Podróże z południa do dzielnicy Wrzeszcz muszą odbywać się przez śródmieście, co czyni poprawę układu transportowego szczególnie istotną. Propozycje miasta, w ramach projektu Nowa Politechniczna, budziły jednak kontrowersje: elementem nowej trasy tramwajowej miał być rozbudowany układ drogowy, którego realizacja wiązałaby się z wyburzaniem zabytkowej zabudowy.
W dyskusji na temat połączenia tramwajowego wzięli udział władze miasta, radni, dziennikarze, mieszkańcy oraz przedstawiciele organizacji społecznych. Punktem wyjścia była prezentacja, przygotowana przez Gdańską Pracownię Urbanistyczną „Alter Polis”, w której rozważano alternatywne sposoby połączenia południowych dzielnic z Wrzeszczem względem wcześniej proponowanej Nowej Politechnicznej. Propozycje w zakresie komunikacji tramwajowej obejmują m.in. skierowanie trasy z południowych dzielnic przez Smoluchowskiego, odgałęzienia wzdłuż Powstańców Warszawskich do Suchanina oraz wzdłuż ulicy Nowa Wołkowyska do Myśliwskiej, a także połączenie al. Grunwaldzkiej z al. Legionów w rejonie dworca Wrzeszcz. Priorytetem ma być, jak podkreślają władze miasta, komunikacja tramwajowa. Alternatywy w zakresie ruchu drogowego przewidują m.in. modernizację Sobieskiego, wykorzystanie innych, istniejących ulic w rejonie al. Grunwaldzkiej do rozprowadzenia ruchu, co pozwoliłoby na oszczędzenie zabudowy, a także nową trasę Smoluchowskiego.
– Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas – podkreśla Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej. – Nie ma już Nowej Politechnicznej – mówił z kolei prezydent Paweł Adamowicz. – Proszę, by od dziś mówić o GPW, czyli projekcie „Gdańsk Południe – Wrzeszcz”, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze: znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio południowe dzielnice naszego miasta w Wrzeszczem i całym Dolnym Tarasem – przekonywał włodarz. Dyskusja nad docelowym przebiegiem ma trwać do grudnia br.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.