Pojawiła się szansa na budowę jeszcze jednego przystanku kolejowego na linii 201, powiązanego z projektem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek ten miałby zostać zbudowany w Gdańsku, na terenie dzielnicy Osowa.
Pierwszy krok w tym kierunku zrobiła Rada Miasta Gdańska, zmieniając niedawno pod tym kątem miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Przystanek miałby znaleźć się przy skrzyżowaniu z ul. Kielnieńską, ok. 2 km od stacji kolejowej Gdańsk Osowa w kierunku Gdyni. Małgorzata Chmiel, radna Gdańska reprezentująca dzielnicę Osowa, mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że drugi przystanek PKM w tej dzielnicy jest bardzo potrzebny.
Większy widok mapy
- Wiem, że to kosztuje i że PKM powinna mieć jak najmniej przystanków, żeby mogła się rozpędzać do większej szybkości, bo tylko wtedy będzie na tyle atrakcyjnym środkiem lokomocji, dzięki czemu stanie się konkurencyjna w stosunku do podróży samochodem. A to może ułatwić dojazd do Osowy, który w tej chwili jest koszmarny – mówi Małgorzata Chmiel – Drugi przystanek w dzielnicy Osowa jest jednak niezbędny. Stacja PKP Gdańsk Osowa będzie obsługiwać południową część Osowy plus m.in. sąsiednie, dynamicznie rozbudowujące się osiedle Barniewice. Natomiast nowy przystanek służyłby mieszkańcom północnej części Osowy, obsługiwałby także cały ruch tranzytowy w stronę Chwaszczyna. Dzięki temu pojawiłaby się szansa poprawienia sytuacji na wiecznie zakorkowanej ul. Kielnieńskiej, pełniącej rolę głównej ulicy wewnątrz Osowy, jak również na „odkorkowanie” ciągu ulic Kielnieńska-Spacerowa, umożliwiającego dojazd do Oliwy. Zauważyć trzeba, że Osowa jest specyficzna, bo w innych dzielnicach Gdańska nie jest konieczna budowa dwóch przystanków kolejowych, gdyż posiadają one dobrze rozbudowany układ komunikacyjny wewnątrz dzielnic, co umożliwia dojazd nawet do dalszego przystanku PKM – dodaje radna, zwracając jednocześnie uwagę, iż aby kierowcy zostali zachęceni do korzystania z nowego przystanku w Osowie, musiałby przy nim naturalnie powstać także parking.
Na razie pewne jest, że parking powstanie przy obecnej stacji Osowa, która do połowy 2015 r. przejdzie gruntowny remont. Także do połowy 2015 r. wybudowane zostaną na linii 201 dwa nowe przystanki na terenie Gdyni (Karwiny i Stadion). Realizację tych inwestycji potwierdziły władze woj. pomorskiego. Termin ich zakończenia jest tożsamy z terminem zakończenia budowy głównej linii w projekcie PKM, Wrzeszcz-Banino, która łączyć się będzie z linią 201.