Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił właśnie plany taborowe na najbliższe lata. Flota pojazdów wzbogaci się o 33 dwukierunkowe tramwaje o długości nawet przekraczającej 40 m i 60 autobusów. Pierwszy przetarg na tramwaje już w tym roku. Rozszerzony zostanie też tabor historyczny.
Gdańsk potrzebuje taboru do obsługi dynamicznie rozwijającej się sieci tramwajowej. W sumie w najbliższych latach planowany jest zakup 33 tramwajów. Wszystkie mają być niskopodłogowe i – co będzie nową zasadą przy kolejnych zamówieniach – dwukierunkowe. Ponadto po raz pierwszy część z nich będzie miała ponad 40 metrów długości.
Pierwszy przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. – Pierwsze 15 pojazdów powinno przyjechać do Gdańska w przyszłym roku lub najpóźniej do połowy 2017 roku, a pozostałe 18 sztuk w 2018 roku. Dlaczego tak szybko przetarg na nowe tramwaje? Po pierwsze wiemy, że w przyszłym roku firmy produkujące tramwaje będą miały mniej zamówień, a związane jest to z tzw. cyklem unijnym. Mamy zapewnione środki na ten cel, dlatego chcemy tramwaje zamówić szybko i kupić je w dobrej cenie już w 2016 roku – mówi Maciej Lisicki wiceprezes ZKM w Gdańsku.
Dzięki zakupom Gdańsk chce zwiększyć udział niskopodłogowych tramwajów. – Już teraz, bez zakupu nowych tramwajów, Gdańsk jest liderem pod względem taboru tramwajowego niskopodłogowego. Aż 81% pojazdów jest niskopodłogowa lub częściowo niskopodłogowa. Na tym jednak nie poprzestajemy. Chcemy być pierwszym miastem w Polsce, które ma 100% taboru autobusowego i tramwajowego z niską podłogą. Ta inwestycja spowoduje, że może się to stać już w 2016 roku – mówi zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak. Szacunkowy koszt zakupu 33 tramwajów to 250 mln zł. Gdańsk liczy na 59-procentowe dofinansowanie z UE.
Ucieszą się też miłośnicy komunikacji miejskiej. Dwa wagony stopiątek zasilą flotę pojazdów zabytkowych. Ponadto pod koniec roku do Gdańska trafi tramwaj Ring. Przyjedzie on z Krakowa, gdzie w latach 80. zgromadzono sporo starych pojazdów z myślą o stworzeniu muzeum. – Ze zbiorami z całej Polski praktycznie nic nie robiono przez 25 lat. Na szczęście udało się doprowadzić do odrestaurowania dwóch gdańskich wagonów Ring. Jeden z nich trafi do Gdańska i będzie pomalowany w barwy przedwojenne – zapowiada Maciej Lisicki. Prace przy odnowieniu wykonuje MPK w Krakowie.
Plany obejmują także odnowienie floty autobusów. Spółka zamierza kupić 69 fabrycznie nowych pojazdów, które przyjadą w dwóch transzach – 23 sztuki w 2016 r., a 46 rok później. Autobusy mają spełniać najnowsze normy emisji spalin – co najmniej Euro 6. Przewoźnik nie wyklucza, że część z nich będzie wyposażona w napęd hybrydowy. Pojazdy będą kosztowały 68 mln zł. ZKM również liczy na środki unijne w wysokości 59% kosztów zakupu, jednak spółka ma też zabezpieczone środki we własnym budżecie w przypadku braku dofinansowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.