PKM Gdynia po raz drugi nie rozstrzygnie przetargu na 10 autobusów hybrydowych, które miały zostać sfinansowane z programu GAZELA, bo nie wpłynęła żadna oferta. Jeśli 16 mln zł nie zostanie wydane w tym roku, pieniądze przepadną.
O gdyńskim przetargu już pisaliśmy. Miastu przyznano grant w ramach programu GAZELA. To pieniądze, którymi dysponuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które wzięły się ze sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. W sumie ponad 80 mln zł podzielono między Częstochowę (66 mln zł) i właśnie Gdynię, choć chętnych było ok. 30 miast.
O ile jednak w Częstochowie już dawno rozstrzygnięto przetarg i miasto czeka na 40 solbusów, przetargiem gdyńskim nikt się nie zainteresował. Można zresztą odnieść wrażenie, że zamawiający robi tam wiele, by przetarg się nie udał.
PKM Gdynia w obu rozpisanych przetargach (zeszłorocznym i ogłoszonym w lipcu) wymagało od producenta dużego doświadczenia (m.in. zrealizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd), a także legitymowania się testem SORT2, który w skrócie oznacza sprawdzenie parametrów pojazdu w ruchu miejskim. Wykonanie go w krótkim czasie dla każdego producenta jest jednak kłopotem. PKM, mimo pytań, nie zgodziło się na wydłużenie terminu realizacji testów.
Przetarg na 10 hybryd gazowo–elektrycznych zostanie więc najpewniej unieważniony i jeśli Gdynia nie chce stracić kilkunastu milionów złotych, PKM musi ekspresowo ogłosić następny.
Więcej na temat szczegółów przetargu przeczytasz w MONITORZE.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.