Samorząd gminy wiejskiej Zgierz zapewnia, że chciałby utrzymać komunikację tramwajową, i zapowiada pewne prace naprawcze jeszcze w tym roku. Ich zakres jest jednak o wiele mniejszy niż niezbędny do zachowania przejezdności trasy. Roboty obejmą bowiem podstację elektryczną, ale nie zdegradowane torowisko czy sieć trakcyjną.
Od dłuższego czasu informujemy o
możliwości zawieszenia ruchu na podmiejskiej linii 46 z Łodzi do Ozorkowa. O takiej ewentualności powiadomił nas bowiem przewoźnik, łódzkie MPK. Powodem tego ma być zły stan infrastruktury, który może powodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Obecnie trwają prace nad ekspertyzą mającą określić skalę problemu. Wśród odcinków wymagających najpilniejszej naprawy wymieniany był dotychczas m.in. ten przebiegający przez teren gminy wiejskiej Zgierz.
Samorząd zaakceptował rozkład z obniżoną częstotliwością – Gmina Zgierz nie otrzymała stanowiska MPK, zgodnie z którym stan techniczny infrastruktury torowej i sieciowej może uniemożliwiać dalszą eksploatację trasy – powiedziała nam tymczasem Aleksandra Boruta, kierownik Referatu Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Gminy Zgierz. – Otrzymaliśmy jedynie informację z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi o konieczności wprowadzenia ograniczeń prędkości na trasie z prośbą o akceptację skorygowanego rozkładu jazdy – dodaje. Mowa tu o
opisywanym już na naszych łamach projekcie mającym wprowadzić 40-minutową częstotliwość kursowania (dziś tramwaje pojawiają się na przystankach co 24 minuty).
– Gmina zaopiniowała go pozytywnie ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników – poinformowała nas przedstawicielka UG Zgierz. Zaznaczyła przy tym, że w jej opinii problemy ze stanem infrastruktury dotyczą w takiej samej mierze całego podmiejskiego fragmentu trasy i nie koncentrują się na terenie gminy Zgierz. – Kwestia poprawy tegoż stanu wykracza poza bieżące utrzymanie – dodaje (ciężar odpowiedzialności za wykonanie remontu spoczywa zatem na samorządach, a nie na przewoźniku).
Gmina liczy na środki unijne na kompleksowy remontLokalny samorząd zapowiada przy tym przeprowadzenie pewnych prac naprawczych. – Zgodnie z porozumieniem międzygminnym z dnia 26 marca 2012 r. w sprawie międzygminnej komunikacji tramwajowej gmina Zgierz w 2018 r. zaplanowała środki finansowe i zrealizuje poprawę stanu technicznego podstacji trakcyjnej Żwirowa Góra (Emilia) – usłyszeliśmy od naszej rozmówczyni. Przypomnijmy, że w zeszłym roku to właśnie gwałtowne pogorszenie się stanu dachu budynku podstacji
doprowadziło do krótkotrwałego wstrzymania przewozów.
Gmina Zgierz zapewnia przy tym, że podejmuje także kroki mające zapewnić przyszłość linii w dłuższej perspektywie. – Działania zmierzające do utrzymania komunikacji tramwajowej trwają już od dłuższego czasu. Obecnie gminy będące uczestnikami porozumienia w sprawie międzygminnej komunikacji tramwajowej starają się o pozyskanie środków unijnych na remont infrastruktury w ramach stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny – powiedziała nam Aleksandra Boruta. Projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego jest jednak procedowany bardzo powoli.