fot. Mack Male, lic. CC BY-SA 2.0. Czy telefony wyprą tradycyjne systemy biletowe?
Smartfon jako uniwersalne narzędzie płatności to wizja przedstawiona podczas Kongresu Transportu Publicznego przez Roberta Pietrasa z firmy GoPay. Oferuje ona aplikację dla pasażera wraz z całym systemem obsługi, w który obok transportu publicznego mogą być włączane także wszystkie inne usługi miejskie.
Jednym z pomysłów na stworzenie nowoczesnego systemu poboru płatności za przejazdy komunikacją zbiorową jest – obok wykorzystania kart zbliżeniowych – uruchomienie aplikacji na telefony komórkowe. – Pasażer pobiera ją i ma w niej wszystkie usługi, jakie miasto zdecyduje się włączyć do tzw. karty miejskiej – mówił o zaletach tego rozwiązania Robert Pietras, prezes zarządu GoPay. Przekonywał on, że produkt, jaki proponuje jego firma, jest wyjątkowy w skali europejskiej.
Karta miejska przeniesiona do postaci wirtualnej
– Po rejestracji w systemie użytkownik nosi ze sobą wyłącznie swój telefon komórkowy, na podstawie którego organizator jest w stanie dokonać pełnej weryfikacji – argumentował. Wśród głównych zalet wirtualnej karty miejskiej według pomysłu GoPay wymieniał także jednolitość dostępu do wielu usług. – W naszej aplikacji w telefonie jest całe miasto, to znaczy bilety komunikacji zbiorowej, wydarzenia, trasy rowerowe, muzea, kina, baseny itd. – wyliczał. – To miasto decyduje, z jakich klocków chce stworzyć cały system – dodał.
Wskazywał też, że w każdym z punktów obsługujących mobilną kartę miejską kontrola odbywa się w taki sam prosty sposób. – System kontroli przekazywany jest miastom jako oddzielna aplikacja na urządzenia z systemem Android. Dzięki temu można wykorzystywać urządzenia, które są niedrogie. To, co widzi w aplikacji kontrolujący, nie udawało się dotychczas chyba w żadnym systemie tego typu w Europie: oprócz danych kontrolerowi wyświetla się również zdjęcie, na podstawie którego jest on w stanie zweryfikować, czy bilet pokazuje mu właśnie ta osoba – mówił.
Ważna rola lokalizacji na podstawie GPS
Robert Pietras zapewniał także, że oferowany przez firmę GoPay system umożliwia sprawną weryfikcję pracy kontrolerów biletowych co do liczby przeprowadzonych kontroli, obszaru miasta, w jakim działali itp. Inne gromadzone dane o lokalizacji, np. dotyczące aktualnego położenia autobusów, mogą być udostępniane pasażerom. Miasto może natomiast zbierać informacje o trasach przemieszczania się podróżnych dzięki funkcji rejestracji początku i końca przejazdu, tzw. check-in i check-out. – Pasażer sam w aplikacji włącza sobie rozpoczęcie naliczania, a potem rejestruje moment wyjścia – opisywał przedstawiciel producenta rozwiązania.
Moduł GPS ma także ułatwiać pasażerom podróżowanie zwłaszcza po mieście, którego nie znają. Aplikacja może być bowiem wyposażona w moduł nawigacji. Połączenie wszystkich tych opcji ma stanowić zdaniem Roberta Pietrasa o wyjątkowości oferowanego produktu. – Ze względu na tę nowość, jaką jest zakodowanie zdjęcia, nasza aplikacja została zgłoszona do Urzędu Patentowego – zaznaczył przedstawiciel GoPay.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.