Dziesięć 12–metrowych autobusów niskopodłogowych chce wydzierżawić MZK Gorzów Wielkopolski. Pojazdy, jak określono w dokumentacji przetargowej „przyjazne środowisku”, mają trafić tam na 10 lat. Oferty można składać do 22 grudnia.
Gorzów nie jest pierwszym miastem, które chce pozyskać tabor w formie dzierżawy. Podobny przetarg
rozpisał właśnie przewoźnik w Legnicy. W ciągu ostatnich kilku miesięcy autobusy postanowiły wynająć m.in. Poznań, Łódź i Warszawa.
MZK Gorzów Wielkopolski to organizator transportu w tym mieście, który zarządza zarówno siecią tramwajową, jak i 45 liniami autobusowymi w samym Gorzowie i w okolicznych gminach. Korzysta przy tym z 78 pojazdów. Najstarsze to solarisy z początku ubiegłej dekady, a najnowsze zakupy to MAN–y sprowadzone kilka lat temu.
Gorzów chce pozyskać fabrycznie nowe autobusy, które pomieszczą minimum 85 pasażerów z 24 miejscami siedzącymi i trojgiem drzwi w układzie 2–2–2. Pojazdy mają być niskopodłogowe, ale poziom określono na 320–390 mm, czyli w skrajnie wysokiej wersji podłoga byłaby jednak stosunkowo wysoko. W każdym powinno się znaleźć miejsce dla wózka inwalidzkiego. Będą napędzane silnikiem diesela spełniającym normy emisji spalin Euro 6.
MZK Gorzów Wielkopolski szacuje koszt całego zamówienia na 11 mln zł. Od oferentów wymaga się doświadczenia w postaci przekazania w dzierżawę co najmniej 10 takich autobusów w ciągu ostatnich trzech lat.
Najważniejszym kryterium oceny ofert będzie cena, czyli całkowity koszt wynikający z dziesięcioletniego okresu dzierżawy (80 proc.). Bardzo rozbudowane są kryteria techniczno–eksploatacyjne, których jest aż dziesięć i w sumie stanowią 11 proc. wagi oceny ofert. Chodzi o:
– zużycie paliwa wg. Testów SORT–2 (maksymalnie 24 punkty w ramach kryteriów techniczno–eksploatacyjnych),
– unifikację oferowanej marki autobusów z użytkowanym przez MZK Gorzów taborem (20 punktów),
– powierzchnię niskiej podłogi (maksymalnie 12 punktów),
– unifikację silnika z oferowanym pojazdem (10 punktów),
– trzyczęściową szybę czołową (10 punktów)
– liczbę siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi (maksymalnie 8 punktów)
– jednoczesną regulację wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem (5 punktów),
– trzyczęściowy zderzak przedni (5 punktów),
– niepalność materiałów użytych do wygłuszenia komory silnika, oraz do konstrukcji wnętrza autobusu (po 3 punkty).
Poza tym wpływ na ocenę ofert będą miały warunki gwarancji (4 proc.), termin realizacji dostawy (2 proc.) i gotowość techniczna, przez co zamawiający rozumie możliwość pracy pojazdu przez minimum 12 godzin dziennie (3 proc.). W tym ostatnim przypadku pełną ilość punktów oferent otrzyma jeśli zadeklaruje gotowość na poziomie 90 procent taboru.