Gorzów Wielkopolski ogłosił przetarg na przebudowę ok. 3 km ulicy Kostrzyńskiej. W ramach poprawy parametrów ulicy, w tym poszerzenia jezdni do siedmiu metrów, torowisko tramwajowe zostanie na części odcinka przebudowane na jednotorowe. W związku z pracami sporo drzew, także wiekowych, będzie musiało zostać wycięte.
Przedmiotem zamówienia ogłoszonego przez Gorzów Wielkopolski jest przebudowa i rozbudowa ulicy Kostrzyńskiej, stanowiącej część drogi wojewódzkiej nr 132. Jest to główna oś komunikacyjna ze wschodu na zachód dla mieszkańców powiatu. Jak zapewnia miasto, wciąż częściowo brukowana ulica nie zapewnia płynnego przejazdu i znajduje się w złym stanie technicznym.
Tramwaje stracą jeden torInwestycji zostanie poddany odcinek o długości około 3,011 km. Jej zakres obejmuje rozbudowę istniejącej jezdni ul. Kostrzyńskiej bez zmiany geometrii na odcinku skrzyżowania z węzłem S3 do skrzyżowania z ul. Dobrą, a także rozbudowę istniejącej jezdni ul. Kostrzyńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Dobrą do pl. Słonecznego. Istniejąca droga zostanie wzmocniona i poszerzona do szerokości 7 m, przebudowie podlegać będzie też skrzyżowanie ulic Kostrzyńskiej, Dobrej, Warzywnej.
Elementem inwestycji jest przebudowa torowiska tramwajowego wraz z pętlą przy ul. Warzywnej i całą infrastrukturą – siecią trakcyjną i przystankami. Układ torów przejdzie zasadnicze zmiany: na odcinku od placu Słonecznego do pętli Wieprzyce torowisko stanie się jednotorowe, z mijanką na wysokości przystanku Tartaczna. Na wyjeździe z przystanków Plac Słoneczny w stronę Wieprzyc w miejscu przejścia z linii dwutorowej w jednotorową zostanie wykonana jednotorowa krańcówka – z wjazdem zarówno od strony centrum, jak i Wieprzyc – na długość dwóch składów tramwajowych (każdy do 30 m) W obrębie pętli Wieprzyce zostanie wykonany nowy tor umożliwiający wyjazd z zajezdni do centrum poprzez pętlę tramwajową.
Przedstawiciele miasta zapewniają, że taka zmiana jest konieczna. – Ta ulica jest nienormatywnie wąska –
podkreśla Artur Radziński, wiceprezydent Gorzowa. Jak dodaje, inny wariant wymuszałby wyburzania budynków i konieczności płacenia sporych odszkodowań.
Pętla na Wieprzycach
Drzewa do wycięciaPonadto zostanie przebudowany wiadukt drogowy, łączący al. 11 Listopada z Zatorzem, który znajduje się nad liniami kolejowymi nr 203 Tczew – Kostrzyn oraz nr 415 łączącą stację Gorzów Wlkp. ze stacją Myślibór. Zadaniem wykonawcy będzie również budowa chodników, dróg rowerowych, zatok autobusowych, kanalizacji deszczowej, nowego oświetlenia wraz z doświetleniem na przejściach dla pieszych, przebudowa oraz budowa wylotów kanalizacji do rzeki Warty.
Inwestycja będzie ingerować w zieleń. Ulica na wąskim odcinku od pl. Słonecznego w kierunku Wieprzyc ma charakter zielonej alei. To się jednak zmieni. W sumie do wykarczowania wytypowano 367 drzew, w tym pięć o średnicy pnia przekraczającej 100 cm. – To może źle zabrzmieć, ale faktem jest, że te drzewa w wielu przypadkach mają po ok. 100 lat i ich usuniecie – jeśli nie w perspektywie tego roku, to w kolejnych – może się okazać wręcz koniecznością. Zwłaszcza, że wszelkie prace ziemne niszczą systemy korzeniowe –
mówi Radziński. Zabezpieczonych zostanie 226 drzew. Przebudowa zakłada też nowe nasadzenia drzew i krzewów wraz z urządzeniem trawników.
Termin składania ofert mija 20 kwietnia. O wyborze zadecydują cena (60%), okres realizacji torowiska (30%), a także okres gwarancyjny (10%). Prace mają się rozpocząć w ciągu miesiąca od zawarcia umowy. Na całość prac wykonawca będzie miał 16 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 30 listopada 2018 r. Roboty torowe i trakcyjne mają zostać zrealizowane najpóźniej do 30 maja 2018 r. – wykonawca może zadeklarować termin mieszczący się w przedziale od 9 do 11 miesięcy. Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach ZIT-ów.
Tor postojowy na pl. Słonecznym