Zabytkowy dworzec w Grodzisku Mazowieckim został już w środku i na zewnątrz zmodernizowany. Na remont czeka jeszcze dach. Kolejarze na wniosek konserwatora zabytków zdecydowali jednocześnie o rozebraniu charakterystycznej przedwojennej „skrzydlatej” wiaty na peronie 1, by lepiej wyeksponować budynek.
Grodzisk Mazowiecki był stacją końcową pierwszego wybudowanego odcinka Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, będącej pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego. Pociągi dojechały tutaj w 1845 r. Obecny dworzec wybudowano w latach 1922-1924 wg projektu Romuala Millera, który w 1972 r. został wpisany do rejestru zabytków.
Ostatnio stacja, jak i dworzec przechodziły remont. – Dworzec w Grodzisku Mazowieckim został w pełni zmodernizowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakres prac obejmował między innymi: odnowienie elewacji i wnętrza budynku, wymianę okien i drzwi, zmianę organizacji funkcjonalnej, położenie nowych instalacji (w tym instalacja nowego systemu ogrzewania gazowego) oraz montaż iluminacji budynku – wylicza Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.
W tej chwili trwa jeszcze zagospodarowywanie miejsca wewnątrz dworca. – Oprócz funkcjonującej już przestrzeni związanej z obsługą podróżnych (kasy, poczekalnia), na terenie dworca wkrótce dostępny będzie sklep spożywczy oraz punkt gastronomiczny. Ponadto część dworca wynajmuje Urząd Miast. W tej chwili trwają prace adaptacyjne najemców – mówi Bułtowicz.
Zakończyły się też wszystkie roboty na peronach. – Pasażerowie mają do dyspozycji dwa odnowione perony wyposażone między innymi w nową nawierzchnię, ławki, oświetlenie, tablice informacyjne i megafony oraz przejście podziemne z dostępnymi windami – mówi Maciej Bułtowicz.
Na peronie 1 rozebrano przedwojenną „skrzydlatą” wiatę, które zdobią jeszcze perony na linii grodziskiej i otwockiej (stojąc często w jaskrawym kontraście względem niskiej jakości współczesnych zadaszeń stawianych przez PKP PLK). – Zgodnie z nakazem konserwatora zabytków wiata została zdemontowana, aby odsłonić budynek dworca, który został wyremontowany przez PKP SA – wyjaśnia Bułtowicz.
Zachowano jedynie mniejszą „skrzydlatą” wiatę na peronie drugim, która do niedawna jeszcze stanowiła zadaszenie dla przejścia podziemnego. Została ona wyremontowana, ale już nie osłania schodów, gdyż na stacji wybudowano w innym miejscu nowe przejście podziemne. Dodatkowo na obydwu peronach, w ich zachodniej części, ustawiono nowe, współczesne wiaty. – Nie planujemy kolejnych zmian na tej stacji – mówi Maciej Bułtowicz.
fot. MJ