Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Grzymowicz: Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja!

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Grzymowicz: Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja!
fot. Martyn Janduła
Podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego nie mogło zabraknąć prezydenta Olsztyna. Rok temu tramwaje ze stolicy Warmii i Mazur uzyskały od portalu transport-publiczny.pl nagrodę w kategorii projekt roku. Teraz Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna opowiadał zgromadzonym o pierwszych wnioskach z funkcjonowania nowego środka transportu.

– Układ komunikacyjny nastawiony jest na to, żeby Olsztyn był miastem, które wychodzi na przeciw oczekiwaniom w zakresie transportu publicznego. Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja! – rozpoczął swoje przemówienie Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Nie zawsze mieszkańcy byli z tego zadowoleni, albo są nadal – dodaje.

Po raz kolejny przewija się historia miasta w połączniu ze środkiem szynowym, który funkcjonował w Olsztynie już od 1907 r. Przestał istnieć w 1965 r., kiedy to wycofano wozy ze względu na ich zużycie techniczne i brak środków na ich utrzymanie. Potem pojawiły się trolejbusy, by w konsekwencji pozostał już tylko sam autobus. – Jeżeli nie ma priorytetu, nie mamy dedykowanych pasów, to autobus musi stać w korkach tak samo, jak stoją samochody – mówi Grzymowicz.

W 2007 r. Olsztyn postanowił wykorzystać szansę, jaka pojawiła się wraz ze środkami z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na rozwój systemu transportu zbiorowego. Analiza wielowariantowa wskazała, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie wybudowanie tramwaju i rozwijanie autobusów. I właśnie taki wariant Olsztyn konsekwentnie realizuje. Na lata 2012-2015 przypada czas, kiedy do miasta wracają tramwaje. – Dzisiaj mieszkańcy Olsztyna mają do dyspozycji trzy linie tramwajowe na osi południe-północ. To jest linia dwutorowa biegnąca od największych osiedli mieszkaniowych do dworca głównego, do tego dwie odnogi do Śródmieścia i druga prowadząca na naszą największą uczelnię – wymienia prezydent.

Jest więcej chętnych

Jak podaje Grzymowicz, liczba korzystających z transportu publicznego, patrząc na ostatnie 9 miesięcy, w porównaniu do roku ubiegłego, wzrosła o około 10%. – Wzrost jest zasługą naszych tramwajów – zauważa Grzymowicz. – Tam gdzie tramwaj jedzie, tam mieszkańcy są bardzo zadowoleni i z niego korzystają – dodaje.

Prezydent nie ukrywa, że to za sprawą tramwajów udało się przebudować znacznie układ komunikacyjny miasta. – W centrum zlikwidowaliśmy tak zwany ściek komunikacyjny jakim były dwie jezdnie po dwa pasy. Ograniczyliśmy jezdnię do głównej ulicy wprowadzając trambuspas z jednym pasem dla pojazdów indywidualnych w każdą ze stron – wyjaśnia Grzymowicz.

W ramach inwestycji powstały również w mieście buspasy jak i Inteligentny System Sterowania Ruchem, który zdobywa już nagrody zarówno w Polsce jak i za granicą. – Niestety, część mieszkańców nie jest z niego zadowolona, ponieważ uważa, że jest pokrzywdzona. Mówię o tych, którzy jeżdżą samochodami, oczywiście często w pojedynkę – wyjaśnia. – Tramwaj ma bezwzględne pierwszeństwo na wszystkich skrzyżowaniach przez które przejeżdża. Oczywiście odbywa się to w części kosztem transportu indywidualnego, ale też rozmawiamy o przyjaznym i zrównoważonym transporcie – dodaje.

Dalsza rozbudowa

Olsztyn deklaruje rozbudowę obecnego systemu tramwajowego. Projekty nie zakończą się jednak na rozwju tego jednego środka transportu. – W planach są budowy kolejnych buspasów na ulicach, które zmodernizujemy – zapowiada prezydent. Tutaj przede wszystkim chodzi o ul. Partyzantów. Dodatkowo Olsztyn przygotuje dziesięć projektów ścieżek rowerowych. Jak zauważa Grzymowicz, ta forma przemieszczania się, jest w mieście bardzo popularna wśród mieszkańców.

– Olsztyn jest miastem czystym, ale to nie oznacza, że mielibyśmy zapomnieć, że tak zwana niska emisja u nas nie występuje – podkreśla. Olsztyn boryka się z problemem przerostu liczby samochodów na tysiąc mieszkańców. Obecnie ten współczynnik wynosi ok. 500 pojazdów. – To jest sporo jak na Olsztyn i uważamy, że liczba samochodów powinna w bliższej perspektywie ulec zmniejszeniu. Musimy więc prowadzić politykę, która będzie uwzględniała po prostu preferencje dla transportu publicznego – i taką staramy się realizować – podkreśla prezydent Olsztyna.

W tym miejscu Grzymowicz zapowiada odpowiednią politykę parkingową, a jednocześnie zapowiada ograniczenia w ruchu. – W tej chwili przygotowujemy całe Stare Miasto i Śródmieście do strefy tempo 30, bo uważamy, że takie rozwiązania to są rozwiązania przyjazne dla naszych mieszkańców i po prostu przywracające przestrzeń publiczną dla pieszych, rowerzystów, a więc tych słabszych użytkowników ruchu – kończy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5