Po otwarciu centralnego odcinka II linii metra okazało się, że w oznaczeniach systemu informacji pasażerskiej, wykonanych według nowego wzoru, znajduje się sporo błędów. Nie najlepiej opisane są przesiadki na Świętokrzyskiej, a w niektórych przypadkach znaki kierują do złych wyjść. Jak dowiedzieliśmy się w ZTM-ie, poprawki w oznaczeniach na nowej linii zlecono na początku czerwca i temat utknął w martwym punkcie.
Centralny odcinek II linii metra został otwarty 8 marca br. Na stacjach zastosowano nowy system informacji pasażerskiej, zaadaptowany przez ZTM i wykonany w oparciu o koncepcję firmy ILF. Po otwarciu okazało się jednak, że w wielu miejscach zdarzają się błędy. Pasażerowie skarżyli się też na źle oznaczoną przesiadkę między dwiema liniami metra.
Po głosach podróżnych oraz pojawiających się w mediach warszawski ZTM, który odpowiada za informację pasażerską w metrze, wykonał audyt nowych oznaczeń. Jego wyniki przedstawiono pod koniec kwietnia. W sumie kilkadziesiąt elementów wymaga zmian lub poprawy ich funkcjonalności. Część uwag dotyczy błędów po stronie wykonawcy – np. odwrotnie zamieszczone tablice, złe oznaczenia strefy biletowej czy poziomów wind. Pojawiły się również błędy edycyjne w przygotowaniu do druku. Niektóre oznaczenia zdążyły się zdezaktualizować zanim otwarto II linię, a niektóre – jeszcze nie odzwierciedlają rzeczywistości. Tak jest na stacji Rondo Daszyńskiego, gdzie tablice kierują na odwrót, do niewłaściwych przystanków tramwajowych – modernizacja ronda, ze zmianą lokalizacji przystanków, odsunęła się w czasie.
Minęło już kilka miesięcy, a żadnych zmian czy poprawek w oznaczeniach na stacjach II linii nie widać. O postępy zapytaliśmy więc Zarząd Transportu Miejskiego. – Pod koniec maja wystąpiliśmy w tej sprawie do Metra. Na początku czerwca Metro przekazało, zgodnie z właściwością, sprawę do wykonawcy – informuje Igor Krajnow, rzecznik organizatora komunikacji.
Na tym etapie najwyraźniej kwestia poprawek już utknęła. – Od początku czerwca wykonawca nie poinformował nas ani Metra o tym co udało się w tej sprawie zrobić, więc Metro ponownie wezwało go do usunięcia usterek – mówi Krajnow.
Niestety, oznaczenia II linii to nie jest jedyny problem z informacją pasażerską w metrze, odkąd tematem tym zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego. Do dziś nie zaktualizowano i nie ujednolicono
oznaczeń na stacjach I linii – schematy, poza Świętokrzyską, w ogóle nie uwzględniają II linii. ZTM ma środki na ujednolicenie systemu informacji pasażerskiej, zgodnie z zasadami przyjętymi dla II linii,
jedynie na trzech stacjach. Można obawiać się efektów modernizacji: wymiana informacji na stacji Świętokrzyska zakończyła się „
bieda-wersją”. Nie wyszła też próba ujednolicenia komunikatów w pociągach metra na I linii. Skutkowała jedynie
większym bałaganem i przywracaniem poprzednich zapowiedzi.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.