Po kolejnej rozbudowie II linii metra pojawi się problem z zapleczem – pociągi nie dotrą jeszcze do planowanej zajezdni (stacji techniczno-postojowej) na Morach. – Przygotowujemy warianty, żeby STP Mory realizować tak, żeby obsługiwało II linię – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
II linia metra rozbudowana o tzw.
odcinki 3+3 (po trzy stacje w każdą ze stron – do stacji Księcia Janusza na Woli i Trocka na Targówku) będzie jeszcze obsługiwana ze Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty na południowym krańcu I linii. Przejazd pociągów możliwy jest dzięki jednotorowemu łącznikowi technicznemu pomiędzy stacją A-13 Centrum na I linii i C-10 Rondo ONZ na II linii.
Problem pojawi się przy kolejnym wydłużeniu II linii – na Bródno i Bemowo (tzw. 3+2). Przeszkodą będzie nie tylko brak miejsca na nocowanie i odstawianie dodatkowych pociągów, które Metro Warszawskie
planuje kupić (mowa o 30-35 pociągach), ale też przepustowość łącznika między liniami.
Miasto zapewnia, że kwestię zajezdni uda się pomyślnie rozwiązać. – Dzisiaj już myślimy o tym, żeby to zaplecze budować. Przygotowujemy warianty, żeby STP Mory realizować tak, żeby obsługiwało II linię – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Od stacji końcowej do STP będzie brakowało jednak kilku kilometrów tuneli i trzech stacji. Jak dodaje wiceprezydent, trwają rozmowy z Metrem Warszawskim na temat optymalnych rozwiązań. – Jest taki wariant, że niczego nie zabraknie. Jest tak przygotowywany, żeby między STP Mory a II linią metra było połączenie nie deptakiem, a tunelem – mówi Wojciechowicz. Jak pisaliśmy wcześniej, rozważany jest wariant
budowy tunelu bez stacji pośrednich, które byłyby dobudowane w późniejszym okresie. Obiekt połączyłby II linię metra z odległą STP na Morach.
W tej chwili toczy się przetarg na wykonawców
odcinków 3+3. Firmy zainteresowane realizacją prac mogą składać swoje oferty – oddzielnie dla każdego z odcinków: zachodniego bądź wschodnio-północnego. Odcinki te powinny być gotowe w 2019 r. Ponadto Metro Warszawskie prowadzi konkurs na koncepcje architektoniczno-budowlane dla kolejnego etapu, czyli stacji na Bródnie i Bemowie (3+2). Dziewięć firm
złożyło wniosek o udział w postępowaniu. Teraz trwa ich analiza.