Na stacjach II linii metra pojawiają się tablice systemu informacji pasażerskiej. Względem I linii metra zmienia się wiele: począwszy od kroju pisma, poprzez piktogramy, a na tle tablic kończąc. Wyjścia ze stacji zostaną ponumerowane dla ułatwienia orientacji, a pomarańczowe mapki linii metra na tle zniekształconej siatki ulic zastąpią schematy komunikacji szynowej.
Tabliczki systemu informacji pasażerskiej widać już na stacji C-10 Rondo ONZ. Są one zupełnie odmienne od tych, znanych z I linii. Na peronach zamontowano już tablice kierunkowe, oznaczające kierunek jazdy pociągu, oraz duże tablice z nazwą stacji. Na tych drugich oznaczono wyjścia oraz przesiadki.
Katalog informacji pasażerskiej na zlecenie Metra Warszawskiego i w porozumieniu z Zarządem Transportu Miejskiego przygotowała firma ILF Consulting Enigneers Polska. – Katalog różni się całkowicie od systemu na I linii. Jedyny wspólny mianownik między oba systemami to samo metro – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u.
Autorzy systemu informacji zaproponowali zasadnicze zmiany w oznakowaniu. – Jest zdecydowanie dokładniejszy i dużo bardziej nowoczesny. Jako przykład – na peronach będą mapy pokazujące metro jako nieodłączną część całego systemu komunikacji a nie „kreskę” wzdłuż Wisły [jak na pomarańczowych schematach] – wymienia Igor Krajnow. Przy czym w pociągach schematy będą bardziej ogólnie (bez konkretnych linii tramwajowych) niż na stacjach.
Dla rozróżnienia linii wprowadzono oznaczenia M1 i M2. – Utrzymane zostało określenie koloru dominującego dla całej II linii – czerwonego – informuje Igor Krajnow. Tablice z nazwami stacji będą wyglądały jednak inaczej: nie ciemne tło i jasne litery, tylko odwrotnie. – Jasna czcionka na ciemnym tle jest znacznie mniej kontrastowa, niż – w tym wypadku – czerwona czcionka, która będzie używana na białym tle – przekonuje Krajnow. Oprócz czerwonych liter, u góry tablic będzie znajdować się czerwony pasek.
fot. AGP MetroTo nie koniec zmian. – Pojawi się kilka elementów, które bardzo ułatwią pasażerom rozeznanie przestrzenne, jeżeli chodzi np. odnalezienie konkretnego wyjścia. Każde wyjście będzie miało swój oddzielny numer, co ułatwi np. umawianie się w konkretnym miejscu czy też orientację pasażerom, którzy słabiej znają Warszawę – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u. Lokalizację danego wyjścia będzie można sprawdzić na schemacie, następnie pasażerowie będą kierowani za pomocą tablic z nazwami ulic i numerami. – Dzięki temu nowemu systemowi pasażer będzie prowadzony niejako za rękę przez stację – przekonuje Krajnow. Wszystkie informacje będą też w języku angielskim.
– Nowością bardzo ważną jest również to, że system jest koncepcją otwartą, do której miasto ma pełne prawa i może ją swobodnie modyfikować i obrabiać – mówi rzecznik ZTM-u. To zasadnicza zmiana względem tego, co jest na I linii, gdzie prawa autorskie pozostały przy twórcy, którym jest Ryszard Bojar. To znacznie utrudnia wszelką ingerencję (autor zastrzegł sobie pełnię praw do użytej kolorystyki).
Metro: Zdążą z Powiślem? 450 osób na froncie robót