Fundusze szwajcarskie pozwalają na zmianę oblicza Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W tym tygodniu na wszystkich peronach ma zakończyć się montaż ekranów systemu informacji pasażerskiej, dzięki któremu pasażerowie za kilka miesięcy zyskają dynamiczną informację o przyjeździe pociągu.
WKD realizuje teraz szereg projektów modernizacyjnych dzięki dofinansowaniu z funduszy szwajcarskich. Jednym z nich są
system dynamicznej informacji pasażerskiej i monitoring na wszystkich przystankach na trasie. W sumie 45 peronów znajdujących się na czterech stacjach i 24 przystankach osobowych zostanie wyposażonych w 101 ekranów.
Pasażerowie mogą już podziwiać pierwsze efekty tego projektu. – W tym tygodniu najprawdopodobniej zakończy się montaż ekranów na ostatnim przystanku. Idziemy od Grodziska Mazowieckiego i Milanówka do Warszawy – mówi Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD. Generalnie na każdym z peronów, mniej więcej w ich połowie, postawiono słupy z konstrukcją wsporczą. Przewidziano po dwa ekrany na krawędź peronu. Wyjątkiem jest Warszawa Śródmieście, gdzie znajdą się trzy ekrany – jeden przy pochylni, a dwa pozostałe na środku peronu. Również na Warszawie Zachodniej pojawią się dwie konstrukcje wsporcze, gdyż znajdują się tam dwa wejścia, prowadzące na przeciwległe krańce peronu.
Na ekranach LCD pojawiają się już pierwsze treści. – Lokalnie na każdym przystanku wgrana jest ogólna prezentacja o spółce, jej ofertach, realizowanych przedsięwzięciach, a także pokazany jest sposób wyświetlania informacji o przyjeździe pociągu. Sprawdzamy możliwości i czekamy na uwagi pasażerów – mówi Kulesza. – W ciągu najbliższych tygodni prowadzone będą prace, których celem będzie włączenie tablic do serwera centralnego – mówi rzecznik WKD.
Na razie, po zakończeniu montażu, system będzie pokazywać ograniczony zakres informacji. – W ciągu 2-3 miesięcy będziemy pokazywać podstawową informację o standardowym rozkładzie jazdy wraz z ewentualnymi informacjami od obsługi operatorskiej w przypadku nagłych zmian – mówi Krzysztof Kulesza. Docelowo jednak pasażerowie otrzymają informację o rzeczywistym czasie przyjazdu pociągu. – W najbliższym czasie zostaną przeprowadzone prace polegające na budowie aplikacji umożliwiającej odbiór informacji w czasie rzeczywistym i integracji oprogramowania informatycznego o dane lokalizacji pojazdów – wyjaśnia rzecznik.
W pełni dynamiczna informacja ma pojawić się na pod koniec roku. – Faza testową rozpocznie się na przełomie listopada i grudnia. Eksploatacja nadzorowana potrwa trzy miesiące. Przewidujemy, że system zostanie ostatecznie odebrany w I kwartale 2017 r. – mówi Krzysztof Kulesza.
Inne
projekty szwajcarskie dotyczą zakupu
sześciu nowych składów, które pozwoliły na wycofanie
wysłużonych jednostek EN94, remontu
drugiego toru między Komorowem a Warszawą Śródmieście WKD, a także wyposażeniu przejazdów w sprawną samoczynną sygnalizację. W tym roku przewidziane są
dalsze remonty infrastruktury.