PKP PLK planuje całkowite zamknięcie dla ruchu kolejowego warszawskiej linii obwodowej. W pierwszej kolejności prace prowadzone mają być na odcinku od Warszawy Gdańskiej do Warszawy Zachodniej. Łącznie chodzi o 14-kilometrowy odcinek. Prace na tzw. małej linii obwodowej potrwają niecały rok, z kolei na dużej linii obwodowej – do lata 2019 roku. Co zyska na inwestycji Warszawa?
Modernizacja warszawskiej linii obwodowej ma pochłonąć 196 mln zł brutto. Tyle PKP PLK zapłaci wykonawcy, którym jest konsorcjum składające się z trzech dużych i znanych firm – Budimex, ZUE i Strabag. Jak podkreśla zamawiający, jest to pierwsza część dużego programu infrastrukturalnego mającego poprawić przepustowość i stan warszawskiego węzła warszawskiego. Ogólnie w stolicy oraz na jej obrzeżach planowane są prace za łącznie aż 2 mld zł.
Linia obwodowa ma przede wszystkim służyć jako objazd, kiedy PKP PLK przystąpi do przebudowy warszawskiej linii średnicowej. Skorzystają z niej pociągi dalekobieżne, natomiast przez centrum Warszawy pojadą pociągi aglomeracyjne i regionalne.
Nowie i odświeżone przystankiJedną z kluczowych zmian, będzie pojawienie się wiosną 2018 roku w Warszawie dwóch nowych przystanków kolejowych. Będą to Warszawa Koło (w okolicy ul. Obozowej) i Warszawa Powązki. Przebudowane zostaną również istniejące obiekty: Warszawa Kasprzaka (nowa nazwa to Warszawa Wola) i Warszawa Koło (nowa nazwa to Warszawa Młynów) oraz peron nr 8 na stacji Warszawa Zachodnia.
Perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, funkcjonalne oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. W dużej części perony zostaną zadaszone. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dostęp do niektórych stacji mają zapewnić także windy. Obecny przystanek Warszawa Koło, a wkrótce Warszawa Młynów, stanie się po przebudowie funkcjonalnym węzłem przesiadkowym łączącym kolej, tramwaje i metro.
Zdemontowane zostaną obecne wiadukty kolejowe nad ulicami Wolską, Kasprzaka, Obozową i Zawiszy. W ich miejsce wykonawca wykona nowe konstrukcje. Wiązać się to będzie z licznymi utrudnieniami w ruchu kołowym, jednak PKP PLK zapewnia, że prace przy obiektach inżynieryjnych powinny zakończyć się w listopadzie 2017 roku.
Nad ulicą Górczewską przy wiadukcie powstaną nowe kładki dla pieszych. PLK wybudują też nową kładkę, która umożliwi lepszą i bezpieczną komunikację w obrębie dzielnicy (ul. Prądzyńskiego). Do budowy przejścia posłużą elementy starego wiaduktu z ul. Zawiszy. Rozbiórki mają być prowadzone weekendami, by ograniczyć maksymalnie zmiany w ruchu drogowym.
Będzie więcej pociągówMiędzy stacją Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia oraz Warszawa Gdańska – Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Gołąbki wymienione zostaną tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace te pozwolą w przyszłości zwiększyć przepustowość tej linii. Ma to zapewnić sprawniejszą komunikację kolejową w aglomeracji warszawskiej. Na stacji Warszawa Główna Towarowa wykonawca wybuduje Lokalne Centrum Sterowania. Obiekt zarządzania ruchem pozwoli usprawnić przewozy po zachodniej stronie Warszawy. Po przebudowie lepiej będą też dostosowane do ruchu towarowego stacje Gołąbki i Jelonki.
Na razie nie wiadomo, jak wyglądać będzie organizacja ruchu na czas przebudowy warszawskiej obwodówki. Na razie zarządca infrastruktury kolejowej ma wypracowany wstępny harmonogram z miastem, który podlegać będzie jeszcze dalszemu uszczegóławianiu. Wiadomo natomiast, że w czasie przebudowy linii obwodowej, pociągi od strony Legionowa będą dojeżdżały do stacji Warszawa Gdańska. Dalszą podróż zapewni ma zapewnić komunikacja miejska, a przede wszystkim metro, które znajduje się w bliskim sąsiedztwie.
mat. PKP PLK