Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak będzie wyglądać wrocławskie BRT?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jak będzie wyglądać wrocławskie BRT?
fot. Jorge Láscar, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
Jak pisaliśmy, Wrocław ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej, projektu budowlanego i projektów wykonawczych dla wydzielonej trasy autobusowej na Nowy Dwór. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom urzędnicy nie skreślają jednak definitywnie tramwaju… Jakie oczekiwania ma Wrocław?

Inwestycja podzielona jest na dwa główne etapy. Pierwszy – od Nowodworskiej do ul. Góralskiej – prowadzi Nowodworską, Strzegomską, a potem Robotniczą aż do ul. Górlaskiej. Drugi – od Góralskiej do pl. Orląt Lwowskich, przy którym mieści się Dworzec Świebodzki. Celem inwestycji jest uruchomienie „szybkiej, atrakcyjnej dla pasażerów i izolowanej od ruchu kołowego” trasy komunikacyjnej.

Jakie jezdnie

Pierwszy etap podzielony jest na trzy odcinki – A od Nowodworskiej do Babimojskiej, B od Babimojskiej do łącznika pomiędzy Strzegomską i Robotniczą z obiektem nad linią kolejową i C od wspomnianego łącznika do Góralskiej.

Wykonawca będzie musiał przygotować minimum dwa warianty dla odcinków A i B – uwzględniające m.in. sposób przejścia z istniejących w osi ul. Strzegomskiej buspasów na nową, wydzieloną jezdnię, z zachowaniem wszystkich relacji oraz ewentualnym wydzieleniem pasów skrętnych dla samochodów. Nowa jezdnia znajdzie się po południowej stronie ul. Strzegomskiej. Dodatkowo nowa trasa ma zostać powiązania z istniejącym łącznikiem pomiędzy Strzegomską i Robotniczą. Na odcinku C jezdnia dla autobusów będzie poprowadzona Robotniczą (obecnie jednokierunkowa), a następnie po istniejącym torowisku tramwajowym, którego przebudowę projektant powinien uwzględnić w swojej dokumentacji. Odcinek ten będzie powiązany z drugim etapem (w kierunku pl. Orląt Lwowskich), jednak w razie np. odłożenia jego budowy projektant powinien przewidzieć możliwość włączenia jezdni w istniejącą Robotniczą pomiędzy Śrubową a Góralską.

W ramach drugiego zadania projektant przygotuje koncepcję wydzielonej jezdni autobusowej (min. dwa warianty) dla obszaru w sąsiedztwie istniejącego wiaduktu nad Smolecką oraz oddzielnie dla pl. Orląt Lwowskich. Oprócz tego wykonawca będzie musiał przedstawić analizę powiązania oraz wzajemnego oddziaływania projektowanej trasy z istniejącą infrastrukturą drogową w rejonie ul. Robotniczej oraz pl. Orląt Lwowskich. W ramach zadania projektant będzie musiał przeanalizować stan wiaduktu nad Smolecką i zaproponować przynajmniej jeden wariant z przejazdem „poza wiaduktem nad Smolecką”.

Projekt gotowy do budowy

W ramach inwestycji powstanie dwukierunkowa jezdnia autobusowa (o szerokości min. 6,5 m) wraz z dwukierunkową trasą rowerową (3 m) z połączeniami z generatorami ruchu. Przewidziano oczywiście chodniki oraz perony (min. 3 m powierzchni użytkowej), wyposażone w meble miejskie oraz tablice dynamicznego systemu informacji. Przystanki powinny być podwójne – bez zatok. Projektant powinien przewidzieć też oświetlenie oraz zasilanie ewentualnych sygnalizacji świetlnych, mających zapewniać płynność ruchu autobusów. Co ważne, warunki przetargu zakładają minimalizację prac „niesłużących bezpośrednio budowie jezdni autobusowej” i które mogłyby zostać uznane za niezasadne przy przyznawaniu dofinansowania UE.

Do obowiązków wykonawcy będzie należało także przygotowanie kosztorysu, uzyskanie niezbędnych uzgodnień, wszelkiej niezbędnej dokumentacji projektowo-wykonawczej dla wybranego wariantu trasy, decyzji środowiskowej oraz zgody na realizację inwestycji drogowej – tak, aby możliwe było ogłoszenie przetargu.

Termin składania ofert mija 11 kwietnia. O wyborze będzie decydować najniższa cena. Wykonawca będzie miał w sumie dziewięć miesięcy na realizację zamówienia.

Może kiedyś tramwaj

Argumentem przemawiającym za budową trasy autobusowej zamiast tramwaju miały być wyzwania inżynieryjne i związane z nimi koszty. – Trasa tramwajowa na Nowy Dwór broni się potencjałem pasażerów. Jednak spore problemy są z przekroczeniem torów kolejowych. Pochłonęłoby to ogromne pieniądze, bo estakady dla tramwajów muszą być dużo dłuższe, a więc i droższe, niż wiadukt dla autobusów – mówił niedawno w rozmowie z miejskim serwisem wroclaw.pl zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Zbigniew Komar. Wbrew jednak tym słowom, warunki przetargu zakładają, że „jeden z wariantów powinien uwzględniać możliwość takiego kształtowania niwelety, aby w przyszłości możliwe było wprowadzenie na obiekt taboru tramwajowego”. Nowy wiadukt musi uwzględniać skrajnię zarówno samochodową, jak i tramwajową.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Kilkanaście kilometrów buspasów do 2023 r.

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Redakcja 20 listopada 2020

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Komunikacja

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Rafał Dybiński 18 kwietnia 2020

Zobacz również:

Warszawa: Kilkanaście kilometrów buspasów do 2023 r.

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Redakcja 20 listopada 2020

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Komunikacja

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Rafał Dybiński 18 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5