fot. Jorge Láscar, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
Jak pisaliśmy, Wrocław ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej, projektu budowlanego i projektów wykonawczych dla wydzielonej trasy autobusowej na Nowy Dwór. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom urzędnicy nie skreślają jednak definitywnie tramwaju… Jakie oczekiwania ma Wrocław?
Inwestycja podzielona jest na dwa główne etapy. Pierwszy – od Nowodworskiej do ul. Góralskiej – prowadzi Nowodworską, Strzegomską, a potem Robotniczą aż do ul. Górlaskiej. Drugi – od Góralskiej do pl. Orląt Lwowskich, przy którym mieści się Dworzec Świebodzki. Celem inwestycji jest uruchomienie „szybkiej, atrakcyjnej dla pasażerów i izolowanej od ruchu kołowego” trasy komunikacyjnej.
Jakie jezdnie
Pierwszy etap podzielony jest na trzy odcinki – A od Nowodworskiej do Babimojskiej, B od Babimojskiej do łącznika pomiędzy Strzegomską i Robotniczą z obiektem nad linią kolejową i C od wspomnianego łącznika do Góralskiej.
Wykonawca będzie musiał przygotować minimum dwa warianty dla odcinków A i B – uwzględniające m.in. sposób przejścia z istniejących w osi ul. Strzegomskiej buspasów na nową, wydzieloną jezdnię, z zachowaniem wszystkich relacji oraz ewentualnym wydzieleniem pasów skrętnych dla samochodów. Nowa jezdnia znajdzie się po południowej stronie ul. Strzegomskiej. Dodatkowo nowa trasa ma zostać powiązania z istniejącym łącznikiem pomiędzy Strzegomską i Robotniczą. Na odcinku C jezdnia dla autobusów będzie poprowadzona Robotniczą (obecnie jednokierunkowa), a następnie po istniejącym torowisku tramwajowym, którego przebudowę projektant powinien uwzględnić w swojej dokumentacji. Odcinek ten będzie powiązany z drugim etapem (w kierunku pl. Orląt Lwowskich), jednak w razie np. odłożenia jego budowy projektant powinien przewidzieć możliwość włączenia jezdni w istniejącą Robotniczą pomiędzy Śrubową a Góralską.
W ramach drugiego zadania projektant przygotuje koncepcję wydzielonej jezdni autobusowej (min. dwa warianty) dla obszaru w sąsiedztwie istniejącego wiaduktu nad Smolecką oraz oddzielnie dla pl. Orląt Lwowskich. Oprócz tego wykonawca będzie musiał przedstawić analizę powiązania oraz wzajemnego oddziaływania projektowanej trasy z istniejącą infrastrukturą drogową w rejonie ul. Robotniczej oraz pl. Orląt Lwowskich. W ramach zadania projektant będzie musiał przeanalizować stan wiaduktu nad Smolecką i zaproponować przynajmniej jeden wariant z przejazdem „poza wiaduktem nad Smolecką”.
Projekt gotowy do budowy
W ramach inwestycji powstanie dwukierunkowa jezdnia autobusowa (o szerokości min. 6,5 m) wraz z dwukierunkową trasą rowerową (3 m) z połączeniami z generatorami ruchu. Przewidziano oczywiście chodniki oraz perony (min. 3 m powierzchni użytkowej), wyposażone w meble miejskie oraz tablice dynamicznego systemu informacji. Przystanki powinny być podwójne – bez zatok. Projektant powinien przewidzieć też oświetlenie oraz zasilanie ewentualnych sygnalizacji świetlnych, mających zapewniać płynność ruchu autobusów. Co ważne, warunki przetargu zakładają minimalizację prac „niesłużących bezpośrednio budowie jezdni autobusowej” i które mogłyby zostać uznane za niezasadne przy przyznawaniu dofinansowania UE.
Do obowiązków wykonawcy będzie należało także przygotowanie kosztorysu, uzyskanie niezbędnych uzgodnień, wszelkiej niezbędnej dokumentacji projektowo-wykonawczej dla wybranego wariantu trasy, decyzji środowiskowej oraz zgody na realizację inwestycji drogowej – tak, aby możliwe było ogłoszenie przetargu.
Termin składania ofert mija 11 kwietnia. O wyborze będzie decydować najniższa cena. Wykonawca będzie miał w sumie dziewięć miesięcy na realizację zamówienia.
Może kiedyś tramwaj
Argumentem przemawiającym za budową trasy autobusowej zamiast tramwaju miały być wyzwania inżynieryjne i związane z nimi koszty. – Trasa tramwajowa na Nowy Dwór broni się potencjałem pasażerów. Jednak spore problemy są z przekroczeniem torów kolejowych. Pochłonęłoby to ogromne pieniądze, bo estakady dla tramwajów muszą być dużo dłuższe, a więc i droższe, niż wiadukt dla autobusów – mówił niedawno w rozmowie z miejskim serwisem wroclaw.pl zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Zbigniew Komar. Wbrew jednak tym słowom, warunki przetargu zakładają, że „jeden z wariantów powinien uwzględniać możliwość takiego kształtowania niwelety, aby w przyszłości możliwe było wprowadzenie na obiekt taboru tramwajowego”. Nowy wiadukt musi uwzględniać skrajnię zarówno samochodową, jak i tramwajową.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.