W przygotowanym przez konsorcjum firm ZDG TOR i Ekoton studium dotyczącym kierunków rozwoju transportu zbiorowego w regionie Puszczy Białowieskiej, wysunięto postulaty m.in. wznowienia przewozów kolejowych na linii do Białowieży i modernizacji linii kolejowej Siedlce – Hajnówka. Ale nie tylko: dziś przedstawiamy pozostałe postulaty.
Wczoraj napisaliśmy, iż w dokumencie pn. „Analiza dostępności komunikacyjnej regionu Puszczy Białowieskiej”, który został przygotowany na zlecenie Powiatu Hajnowskiego, zwrócono uwagę, iż priorytetowym zadaniem transportowym w regionie powinno być zwiększenie liczby połączeń autobusowych na obecnie obsługiwanych trasach – tak by nie dochodziło do sytuacji, w których niektóre miejscowości obsługiwane są np. tylko w dni robocze lub w dni nauki szkolnej. Innymi istotnymi postulowanymi przedsięwzięciami są rewitalizacja linii Hajnówka – Białowieża, a także dążenie – poprzez lobbing na szczeblu wojewódzkim i rządowym – do modernizacji linii Hajnówka – Siedlce, tak aby prędkość na niej zwiększyła się do 100-120 km/godz.
Ale to nie są jedyne rekomendowane działania. Dlatego dziś prezentujemy pozostałe istotne postulaty sporządzone w tym dokumencie. Autorzy podkreślili, że szereg sugerowanych działań wykracza poza kompetencje władz powiatu hajnowskiego – leżą bowiem w kompetencjach innych jednostek samorządu terytorialnego, organów państwowych, bądź prywatnych podmiotów gospodarczych etc. Dlatego też postulaty wykraczające poza możliwości władz powiatu należy traktować jak przedsięwzięcia, co do których powinny zostać podjęte działania o charakterze lobbystycznym (wraz ze wsparciem opiniotwórczych podmiotów: środków masowego przekazu, lokalnych parlamentarzystów, przedstawicieli świata biznesu, firm doradczych, etc.), zwiększające szansę na realizację.
Przywrócić połączenia kolejowe Białystok – HajnówkaNa liście rekomendowanych inwestycji kolejowych znalazł się m.in. postulat rewitalizacji (w drugiej kolejności po zrealizowaniu modernizacji linii Siedlce – Hajnówka) ciągu linii kolejowych nr 32/52 Białystok – Bielsk Podlaski – Hajnówka, w tym przywrócenie przejezdności linii nr 52 na odcinku Lewki – Hajnówka. Zakładając iż do czasu przeprowadzenia tej inwestycji, zrealizowana zostałaby rewitalizacja linii Hajnówka – Białowieża, pozwoliłoby to na uruchomienie bezpośrednich pociągów w relacji Białystok – Hajnówka Białowieża. W dokumencie podkreślono też, że
trwająca modernizacja Rail Baltiki, wespół z postulowaną rewitalizacją trasy Białystok – Hajnówka/Białowieża, miałaby szansę stworzyć atrakcyjne połączenie kolejowe z głębi Polski do regionu Puszczy Białowieskiej.
Jednocześnie, w dokumencie rekomendowano m.in. dążenie do zwiększenia liczby pociągów na trasie Siedlce – Hajnówka (zwłaszcza, co istotne z punktu widzenia ruchu turystycznego – w weekendy), jak również do zwiększenia liczby bezpośrednich połączeń Warszawa – Hajnówka. Podkreślono, że modelową sytuacją byłoby uruchomienie codziennego bezpośredniego połączenia, a przynajmniej: poszerzenie obecnej oferty pociągów InterRegio o sobotni, przedpołudniowy pociąg w relacji z Warszawy do Hajnówki. W przypadku braku możliwości uruchomienia większej liczby bezpośrednich pociągów z Warszawy (oraz jednoczesnego braku możliwości zwiększenia liczby pociągów na odcinku Siedlce – Hajnówka), niezbędne będzie przynajmniej dążenie do poprawy systemu skomunikowań w Siedlcach z pociągami do i z Warszawy.
Zintegrować pociągi, autobusy i usługi turystyczneWażnym kierunkiem rozwoju transportu zbiorowego w regionie Puszczy Białowieskiej powinna być także integracja systemów transportowych, przede wszystkim poprzez takie działania jak:
• Utworzenie systemu skomunikowań w Białymstoku pomiędzy pociągami dalekobieżnymi i autobusami do Hajnówki/Białowieży. Podkreślono, że informacje o skomunikowaniach powinny znajdować się w rozkładach jazdy wszystkich zainteresowanych przewoźników. Modelową sytuacją byłoby też nawiązanie, równolegle z synchronizacją rozkładów, współpracy biletowej pomiędzy przewoźnikami autobusowymi i kolejowymi, w zakresie utworzenia „zintegrowanych” biletów;
• Utworzenie analogicznego systemu skomunikowań w Hajnówce, pomiędzy pociągami z/do Siedlec i autobusami, przede wszystkim z/do Białowieży.
Jako komplementarne działanie „integracyjne”, rekomendowano nawiązanie współpracy pomiędzy przewoźnikami autobusowymi (i, w miarę możliwości, kolejowymi) oraz podmiotami gospodarczymi związanymi z turystyką operującymi na terenie Powiatu Hajnowskiego, celem tworzenia „zintegrowanych” ofert. Chodziłoby o utworzenie systemu rabatowego, dzięki któremu posiadacze biletów na pociąg/autobus mogliby uzyskać zniżki na usługi, np. w ośrodkach noclegowych, punktach gastronomicznych, placówkach muzealnych/kulturalnych etc.
Utworzyć jednolitą wyszukiwarkę połączeńW zakresie rozwoju komunikacji autobusowej, rekomendowano m.in. zwiększenie liczby połączeń na trasach Hajnówka – Bielsk Podlaski, Hajnówka – Białowieża, Hajnówka – Narewka, Hajnówka – Kleszczele – Czeremcha. Zasygnalizowano również m.in. konieczność utworzenia na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Hajnówce serwisu prezentującego – w jednolity sposób – rozkłady jazdy wszystkich przewoźników autobusowych i przewoźnika kolejowego, operujących na terenie powiatu.
Jednocześnie zwrócono uwagę, że konieczne byłoby wypromowanie serwisu w taki sposób, aby informacja o nim dostępna była w witrynach internetowych jak największej liczby instytucji i organizacji działających w branży turystycznej, a także w witrynach internetowych samorządów gminnych i samorządu wojewódzkiego oraz w witrynach z nimi powiązanych (np. na stronie internetowej Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej).
– Realizacja tych postulatów zarówno poprawi jakość życia mieszkańców regionu, jak i podniesie atrakcyjność turystyczną unikalnego, w skali światowej, regionu Puszczy Białowieskiej. Ponadto zwiększeniu ulegnie konkurencyjność publicznego transportu zbiorowego wobec prywatnej motoryzacji, zawsze korzystna z punktu widzenia zarówno ograniczania wykluczenia społecznego o charakterze komunikacyjnym (miejscowości okresowo pozbawione transportu publicznego), ochrony środowiska naturalnego, jak i poprawy bezpieczeństwa podróżowania – napisali w uzasadnieniu autorzy opracowania.