– Dzisiaj wyzwaniem nie jest budowa linii tramwajowych na nowe osiedla. Europejskie miasta są już w dużej mierze zagospodarowane. Wyzwaniem jest wkomponowanie linii tramwajowej w istniejącą tkankę miejską – powiedział Ingolf Berger, ETC Transport Consultants podczas Forum Inwestycji Tramwajowych.
– W latach 60. i 70. likwidowano komunikację tramwajową, głównie w Europie Zachodniej. Ale od 20-30 lat przeżywamy renesans tramwajów. Tam gdzie z nich zrezygnowano, trzeba dzisiaj wybudować sieć na nowo. W związku z tym największym wyzwaniem jest rozbudowa sieci tramwajowej w miastach europejskich na istniejącej infrastrukturze – powiedział Ingolf Berger, ETC Transport Consultants podczas Forum Inwestycji Tramwajowych.
- Wielkim wyzwaniem jest także integracja komunikacyjna linii tramwajowych. Doświadczenia europejskie pokazują, że często budowano linie tramwajowe tam gdzie było miejsce, a nie tam gdzie są potoki pasażerskie. Dlatego trzeba rozwijać sieć tam gdzie są pasażerowie – podkreślił ekspert. Podał też przykład miast niemieckich z Zagłębia Ruhry, które rozwijały bardzo ambitne programy rozwoju sieci tramwajowych, obejmujące budowę licznych tuneli. Koszty tych inwestycji przerosły jednak możliwości tych miast i nie starczyło im pieniędzy na przedłużenie tych linii do nowych osiedli. W konsekwencji dzisiaj linie są mało funkcjonalne i bardzo drogie w utrzymaniu.
Według Ingolfa Bergera bardzo ważnym wyzwaniem jest też odwaga w redukcji ruchu samochodowego na rzecz komunikacji zbiorowej. – Istotnym czynnikiem jest tutaj estetyka miasta. Ludzie łatwiej zaakceptują likwidację ruchu samochodowego w centrach miast, jeżeli widzą, że przez to miasto staje się ładniejsze – zauważył przedstawiciel ETC Transport Consultants.
Stwierdził również, że na inwestycje w komunikację tramwajową należy patrzeć przez pryzmat wieloletniego rozwoju miasta. – Jak podejść do realizacji inwestycji? Często budowa osiedla trwa wiele lat. Trzeba zaakceptować fakt, że przez pierwsze lata tramwaj do tego osiedla nie będzie ekonomiczny. Ale trzeba też pamiętać, że tramwaj ma funkcję miastotwórczą. Poza tym, ludzie się przyzwyczają do korzystania z komunikacji zbiorowej wysokiej jakości i nie mają potrzeby kupowania samochodu – przekonywał.
W odniesieniu do taboru tramwajowego Ingolf Berger rzucił hasło: „Estetyka dla pasażera, nie dla inżyniera”. – Często tramwaje wyglądają jak pudła. Może to się podobać inżynierom, ale nie zwykłym użytkownikom tramwajów. Przemysł samochodowy już od dawna uwzględnia fakt, że ludzie przy zakupie samochodów kierują się emocjami. Konstruktorzy tramwajów niestety wydają się czasem o tym zapominać – uważa przedstawiciel ETC Transport Consultants.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.