Stacja Warszawa Zachodnia przed 2023 r. ma przejść metamorfozę. PKP PLK ogłosiły właśnie przetarg na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej, zawierającej m.in. mikrosymulację ruchu pieszego. Wykonawca będzie musiał też przeprowadzić konsultacje z miastem, które planuje w tym rejonie tunel tramwajowy.
W Warszawie, w ramach nowej perspektywy unijnej, będzie przeprowadzony szereg inwestycji związanych z infrastrukturą kolejową. Jedną z nich będzie modernizacja Warszawy Zachodniej. PKP PLK planują tutaj budowę nowego peronu dla obsługi odbudowywanej trasy na planowaną do reaktywacji Warszawę Główną, dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz ogólne zwiększenie przepustowości stacji. Już teraz, w ramach inwestycji deweloperskiej, powstaje nowy budynek Dworca Zachodniego od strony Al. Jerozolimskich. Jak zapowiadają PKP SA, obiekt będzie gotowy w tym roku.
Częścią peronową i tunelem pod torami zarządza PKP PLK. Instytucja ta ogłosiła już przetarg na wykonanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej. Wykonawca, w oparciu m.in. o mikorsymulację ruchu pieszego, przygotuje warianty realizacji inwestycji. W opracowaniu, obejmującym obszar pomiędzy Al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskimi i ul. Tunelową, musi przedstawić koncepcję rozwiązań funkcjonalnych, architektonicznych i estetycznych, lokalizacji funkcji dworca kolejowego, lokalizacji przestrzeni o funkcji komercyjnej, zastosowanych materiałów wykończeniowych, rozmieszczenia elementów małej architektury (m.in. wiaty, gabloty, ławki, śmietniki, tablice z nazwą stacji), statycznego i dynamicznego systemu informacji pasażerskiej, zadaszenia peronów i ciągów pieszych, oświetlenia i projekt zieleni. – W ramach koncepcji opracowana zostanie „wizja architektoniczna” i założenia m.in. dla materiałów wykończeniowych – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. W zakres prac nie wchodzą natomiast prace związane z elementami infrastruktury kolejowej służącej prowadzeniu ruchu pociągów.
Jak wyjaśnia PKP PLK, analizowane będą też mozliwości np. zadaszenia całości bądź wybudowania drugiego dojścia do peronów. – Liczba wyjść będzie dostosowana do spodziewanej liczby pasażerów – mówi Mirosław Siemieniec. Ciekawie wygląda kwestia lokalizacji funkcji dworcowych. – W ramach opracowania rozważona zostanie możliwość ulokowania dodatkowych funkcji związanych z obsługą pasażerów w przejściu pod peronami. Decyzja w tym zakresie będzie zależała od prognoz ruchu – wyjaśnia Siemieniec. Koncepcja objąć ma też peron WKD – dokładny podział zadań w zakresie realizacji inwestycji będzie przedmiotem uzgodnień z WKD.
Wykonawca, w ramach prac, będzie musiał przeprowadzić prognozy ruchu w oparciu o Warszawskie Badania Ruchu oraz przeprowadzić konsultacje m.in. z miastem, PKP SA i Xcity Investment. Pod stacją będzie przebiegać tunel tramwajowy z przystankiem w ramach nowej linii Dworzec Zachodni – Wilanów. Niezbędne jest więc skoordynowanie prac koncepcyjnych.
Zastosowano formułę ograniczoną przetargu. Do drugiego etapu przejdzie czterech kontrahentów spośród tych, którzy złożą wniosek o udział w postępowaniu. O wyborze zadecydują cena (80%) oraz termin realizacji (20%). Koncepcja będzie musiała powstać w ciągu siedmiu miesięcy od podpisania umowy.
Roboty budowlane są zaplanowane na lata 2018-2022. Wtedy też będzie prowadzona przebudowa linii średnicowych – podmiejskiej i dalekobieżnej.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
