Polskie miasta na razie dosyć nieśmiało zaczynają interesować się autobusami elektrycznymi. W swojej ofercie taki produkt ma Solaris, ale na rynek chce wejść także chińska firma BYD. Czy jednak – wobec alternatywnych form zasilania i pojazdów spełniających co raz bardziej rygorystyczne normy – jest w ogóle miejsce dla elektrobusów?
Zarówno Solaris, jak i BYD prezentowały swoje produkty na targach Transexpo w Kielcach. Elektrobusy można było też spotkać na testach w kilku polskich miastach. Jakie są przewagi autobusu na prąd? – Przede wszystkim jego całkowita bezemisyjność, czyli kwestie ekologiczne. Jest niezwykle cichy, co ma niebagatelne znaczenie zarówno dla samych pasażerów takiego autobusu, ale także dla zewnętrznego otoczenia – mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy firmy Solaris Bus & Coach. Jak wskazuje, poziom hałasu w centrach miast przy autobusach elektrycznych spadłby diametralnie. W tej kwestii z Solarisem zgadza się przedstawiciel handlowy konkurencyjnej firmy BYD. – Autobus elektryczny gwarantuje korzyści nie tylko ekonomiczne, ale i ekologiczne, a także zdrowotne dla mieszkańców miast. Krótko mówiąc, każdy korzysta na autobusie elektrycznym – mówi Jan Krynicki z Automotive Europe Corporation, która jest odpowiedzialna za dystrybucję tych pojazdów w naszym kraju.
Polskie miasta przekonać mogą też oszczędności eksploatacyjne. – Autobus elektryczny to opcja najtańsza i najefektywniejsza. Przejechanie 100 km na napędzie elektrycznym jest od 3 do 5 razy tańsze (zależnie od ceny energii) w porównaniu z tradycyjnym dieslem. Zakładając, że autobus spalinowy zużyje paliwa za około 200 złotych, to na tym samym dystansie koszt jazdy autobusem elektrycznym wyniesie około 60 zł – wylicza Figaszewski. Podobne wyniki osiąga chiński pojazd. – Nasz autobus zużywa między 98 a 100 kW na 100 km, co możemy przeliczyć na ok. 40-60 zł przy zwykłych stawkach za prąd, czyli mamy koszt porównywalny z 9-10,5 l paliwa dla diesla – podkreśla Krynicki.
Nie są to gołosłowne deklaracje. Solaris powołuje się na badania SORT (Standarised On-Road Test), będące znormalizowaną metodą mierzenia zużycia paliwa. – Przejechanie trasy z wykorzystaniem 100 kW energii, czy to w postaci paliwa płynnego, czy energii elektrycznej, pozwala na dieslu przejechać ok. 22 km, a autobusem elektrycznym przy bardzo niekorzystnych warunkach przejedziemy ok. 40 km. Z kolei w korzystnych warunkach dystans ten wydłuża się nawet do 80 km – przywołuje wyniki Mateusz Figaszewski.
W zanadrzu są też argumenty prawne. W założeniach programów na nową perspektywę unijną kładziony jest nacisk na pojazdy niskoemisyjne – tramwaje mają mieć priorytet, ale z nazwy wymienione są także trolejbusy i autobusy elektryczne. Normy w tym zakresie będą co raz bardziej rygorystyczne. – Zapisy unijne zawarte w Białej Księdze dotyczącej transportu w EU mówią o redukcji napędów konwencjonalnych do 50% całości pojazdów transportu publicznego do 2030 r. Pozostałe 50% mają stanowić napędy alternatywne, w tym na pierwszym miejscu wymieniane są pojazdy napędzane energią elektryczną – zwraca uwagę Mateusz Figaszewski z Solarisa. Natomiast do 2050 r. napędy niekonwencjonalne mają stanowić już 100%. – Dzisiaj wydaje się to odległe, ale myślę, że z perspektywy systemowej nie jest to długi okres i jest on jak najbardziej realny – mówi Figaszewski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.