Warszawski ZTM ogłosił przetarg na wykonanie wariantowej koncepcji dla węzła przy stacji metra Wilanowska (tzw. Dworzec Południowy), skupiającego metro, tramwaje, autobusy miejskie, dalekobieżne. Przewidziano możliwość umieszczenia elementów węzła na różnych poziomach, także podziemnych, a także biurowce. Elementem węzła będzie również nowa linia tramwajowa z Wilanowa na Służewiec. Opracowanie ma powstać w ciągu ośmiu miesięcy. Według zapowiedzi węzeł mógłby zostać przebudowany w latach 2019-2020.
Dworzec Południowy, który „zachował” swoją nazwę po kolei wąskotorowej w kierunku Piaseczna i Grójca, pełni ważną rolę w układzie komunikacyjnym. Umożliwia on przesiadki m.in. z autobusów podmiejskich z kierunku Piaseczna oraz miejskich z Wilanowa do tramwajów i metra na stacji Wilanowska. Wybudowano tutaj też jeden z pierwszych warszawskich parkingów przesiadkowych Park and Ride. Z pętli autobusowej korzystają też przewoźnicy regionalni i międzymiastowi, w tym Polski Bus. Całość węzła jest jednak nieuporządkowana, wygląd i funkcjonowanie węzła nie licują z powagą miejsca. ZTM przymierza się do zagospodarowania tego obszaru – realizacji węzła z prawdziwego zdarzenia i uczynieniu z niej nowego centrum dzielnicy. Miałby się także znaleźć tutaj
biurowiec ZTM-u. Organizator komunikacji zorganizował m.in.
konkurs dla studentów na koncepcje węzła.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie wariantowej koncepcji dla węzła przesiadkowego przy stacji metra Wilanowska (tzw. Dworzec Południowy) wraz z analizą funkcjonalną i ekonomiczną. Zadaniem projektantów będzie wykonanie inwentaryzacji stanu istniejącego, koncepcji modernizacji i rozbudowy węzła, przeprowadzenie konsultacji społecznych. Wykonawca będzie też musiał przedstawić analizy prawno-organizacyjną i ekonomiczno-finansową. W sumie mają powstać cztery warianty węzła – łączące dwa warianty przebiegu tras tramwajowych i dwa warianty lokalizacji. Opracowanie ma umożliwić zamawiającemu podjęcie decyzji o kierunku rozwoju węzła przesiadkowego zlokalizowanego wokół stacji metra i pętli autobusowej Metro Wilanowska.
W ramach analizy projektanci będą musieli wyznaczyć wskaźniki zwartości węzła, mierzonego średnim ważonym czasem przejścia pieszego między wszystkimi peronami, czytelności węzła, wyposażenia dodatkowego węzła, infrastruktury podstawowej węzła, dostępności dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania, bezpieczeństwa osobistego, bezpieczeństwa w ruchu, informacji pasażerskiej.
Termin składania ofert na koncepcję mija 3 listopada. O wyborze zadecydują cena (55%), metodyka wykonania koncepcji (25%) oraz doświadczenie i kwalifikacje zawodowe osób wyznaczonych do realizacji przedmiotu zamówienia (20%). Całe opracowanie ma powstać w ciągu ośmiu miesięcy od podpisania umowy.
Dla komunikacji miejskiejZTM wymaga zaprojektowania koncepcji pętli autobusowej co najmniej ze zbiorczymi peronami dla wsiadających i wysiadających oraz wydzieloną strefą dla postojów technicznych pojazdów. W przypadku zaprojektowania wyłącznie zbiorczych peronów, a nie dedykowanych dla poszczególnych grup linii, projektanci – jak wynika ze specyfikacji – muszą uwzględnić co najmniej jeden przystanek dla wysiadających i trzy przystanki dla wsiadających. Przystanek dla wysiadających powinien mieć min. 60 metrów długości i sześć metrów szerokości. Przystanki dla wsiadających mogą być krótsze – 40 m. Pojemność strefy postojów powinna być większa o 20% od obecnej pojemności pętli Metro Wilanowska. Zamawiający dopuszcza umiejscowienie peronów i części technicznej pętli na różnych poziomach, zarówno podziemnych, jak i nadziemnych. Należy przewidzieć możliwie najlepsze połączenie piesze wszystkich peronów z pozostałymi funkcjami węzła przesiadkowego, w szczególności ze stacją metra Wilanowska.
Elementem węzła będzie też nowa
linia tramwajowa Wilanów – Służewiec. Dlatego też należy zaprojektować przystanki w obu kierunkach oraz pętlę tramwajową z co najmniej trzema krawędziami peronowymi o długości 70 metrów – z możliwością krańcowania linii z dwóch stron oraz połączenia w obu kierunkach z istniejącą linią tramwajową w ciągu Puławskiej. Przewidziano dwa warianty przebiegu linii: wzdłuż al. Wilanowskiej oraz w ciągu al. Wilanowskiej, Bukowińskiej, drogi lokalnej, Puławskiej i ponownie al. Wilanowskiej.
Analizie podlegać ma kwestia skomunikowania stacji Wilanowska i jej
przebudowywanych wejść z resztą węzła. Jest założona możliwość realizacji przejścia podziemnego oraz możliwości zadaszenia częściowo przejścia naziemnego.
Dla autobusów dalekobieżnych i samochodówKolejnym elementem są przystanki komunikacji dalekobieżnej. Ich pojemność powinna być o 100% wyższa względem stanu obecnego, z dopuszczeniem postojów technicznych do 30 minut. Perony mogą być zlokalizowane na różnych poziomach. Ważne jest możliwie najlepsze połączenie piesze wszystkich peronów z pozostałymi funkcjami węzła przesiadkowego, w szczególności ze stacją metra Wilanowska, oraz poczekalnią dla pasażerów. Wykonawca będzie musiał zaproponować jej lokalizację i wielkość. Mają się znaleźć w niej punkty handlowe, usługowe, gastronomiczne oraz punkt obsługi pasażerów.
Kolejny element to parking podziemny, łączący funkcję obsługi budynków kompleksu węzła przesiadkowego oraz parkingu komercyjnego. Projektant będzie musiał też przeanalizować możliwość powiększenia istniejącego parkingu przesiadkowego P+R poprzez jego nadbudowę. Powstać miałby też parking rowerowy na ok. 800 pojazdów, połączony z siecią dróg rowerowych.
Na części terenu przewidziano funkcje biurowe – zgodnie z warunkami miałyby to być co najmniej dwa biurowce, w tym jeden o minimalnej powierzchni użytkowej 15 tys. m². Część kondygnacji przykrywająca poziom terenu powinna być przeznaczona na ogólnodostępny teren zielony / rekreacyjny / wypoczynkowy.
Wykonawca musi też przedstawić możliwości etapowania inwestycji wraz z rozdzieleniem w czasie realizacji części komunikacyjnej i biurowej. Zadaniem projektanta będzie też sporządzenie szacunkowego kosztorysu inwestorskiego robót projektowych i budowlanych dla każdego wariantu.
Zgodnie z zapowiedziami w przyszłym roku dokonany zostanie wybór metody inwestowania. ZTM ma nadzieję, że w 2017 r. uda się pozyskać partnera lub finansowanie inwestycji i ogłosić konkurs czy przetarg na projekt węzła. W optymistycznym wariancie w 2018 r. trwałby proces projektowania, a w latach 2019-2020 realizacja budowa pierwszego etapu, czyli węzła przesiadkowego.