Rozpoczęło się postępowanie przetargowe, w którym Olsztyn zamawia 24 tramwaje. Aż 16 z nich objęto prawem opcji. Nowe wozy posłużą do obsługi nowej sieci tramwajowej. Budowa kolejnych odcinków torowiska prawdopodobnie zacznie się pod koniec 2017 roku. Tymczasem już teraz zaglądamy w specyfikację techniczną nowych tramwajów i sprawdzamy, jakie wozy Olsztyn chce zakupić.
Ogłoszone zamówienie dotyczy 24 tramwajów, jednak tylko 8 z nich objęte jest podstawowym zamówieniem. Pojazdy mają być niskopodłogowe, dwukierunkowe, a na pokład mają zabierać co najmniej 200 pasażerów.
Prawie w całości niskopodłogoweDługość tramwaju określono w przedziale od 28 metrów do 30 metrów. Szerokość nie będzie się różnić od dotychczasowych jeżdżących po Olszynie pojazdów Solarisa Tramino i wyniesie 2,5 metra. Liczbę członów miasto uzależnia od przyjętych przez producenta rozwiązań. Maksymalna szerokość przejścia wewnątrz pojazdu nie może byś mniejsza niż 700 mm. Wyjątek stanowią jedynie strefy zabudowane nad wózkami skrętnymi, gdzie parametr ten może wynosić 650 mm.
Jak zaznacza zamawiający, tramwaje muszą być niskopodłogowe. Olsztyn wymaga by pojazdy posiadały niską i płaską podłogę, która na długości przestrzeni pasażerskiej, co najmniej pomiędzy krawędziami skrajnych drzwi, wliczając również obszar skrajnych drzwi, jest całkowicie płaska i spełnia warunek nieprzekraczania na całej długości wysokości 370 mm (liczonej od poziomu główki szyny). Pojazdy muszą być jednoprzestrzenne, dwukierunkowe, napędzane silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznym oraz wyposażone w klimatyzację dla części pasażerskiej i dla kabiny motorniczego.
Pomieści co najmniej 200 osóbCo do pojemności, zakłada się, że tramwaj pomieścić ma co najmniej 200 osób w przestrzeni pasażerskiej. Współczynnik napełnienia określono na 5 osób/m2 powierzchni. Wskazano także, że ilość miejsc siedzących, które mają być pełnowymiarowe i stacjonarne, musi stanowić min. 15 % wszystkich miejsc. Dodatkowo wykonawca ma możliwość montażu dodatkowych siedzeń rozkładanych. Rozwiązanie to musi zostać jednak skonsultowane z zamawiającym.
W zależności od liczby członów i długości pojazdu, wymagane jest zastosowanie w całym pojeździe minimum 5 drzwi dwuskrzydłowych. Będą one rozmieszczone symetrycznie po każdej ze stron tramwaju, przy czym pierwsze lub drugie drzwi przy kabinie motorniczego (skrajne) muszą być wyposażone w rozkładaną rampę umożliwiającą wjazd do pojazdu osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim. Zamawiający nie dopuszcza rozwiązania z rampą wysuwaną spod podłogi pojazdu, sterowaną elektrycznie. Co do drzwi, wszystkie muszą być odskokowo-przesuwne.
Raz pod dachem, raz pod chmurkąOlsztyn chce, aby tramwaje miały wysoką trwałość. Konstrukcja pojazdu ma wytrzymać minimum 25 lat eksploatacji przy średnim rocznym przebiegu nie przekraczającym 80 000 km. Dodatkowo średnie zużycie energii elektrycznej nie może być większe niż 6 kWh/km. Olsztyn stawia także wysoką poprzeczkę w kwestii niezawodności eksploatacyjnej. Wskaźnik awaryjności ma być bardzo niski, a parametr dostępności nie może spaść poniżej 93%.
W zapisach specyfikacji znaleźć można ciekawy zapis mówiący o tym, że nowe tramwaje muszą być przystosowane do warunków zajezdni MPK Olsztyn, które jest operatorem pojazdów szynowych. Ponadto producent jest zobowiązany dostarczyć wszelkie wyposażenie, którego nie posiada operator, a które jest niezbędne do obsługi tramwajów.
200 metrów na bateriiTramwaje przystosowane mają zostać do naprzemiennego stacjonowania w hali oraz na odkrytym placu postojowym. Pojazd musi się dać uruchomić przy panującej na zewnątrz temperaturze -30 st. C, i to w dodatku po 48-godzinnym postoju w takich warunkach. Warto pamiętać, że Olsztyn wpisał projekt rozbudowy budynku zajezdni na listę rezerwową. Inwestycja będzie możliwa, jak pojawią się oszczędności na projektach unijnych.
Układ napędowy tramwaju ma pozwolić na jazdę z maksymalną prędkością 70 km/h. Warunek ten obowiązuje wyłącznie dla pustego składu. Z kolei w przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej, pojazd przy użyciu zasilania z baterii ma być w stanie przejechać odcinek prosty o długości 200 metrów. Pozwoli to m.in. na zjechanie tramwaju ze skrzyżowania, by nie blokować ruchu innym. Maksymalne nachylenie toru jakie pokonywać mają nowe pojazdy nie może być mniejsze niż 6%. W takich warunkach tramwaje mają poradzić sobie z przejechaniem co najmniej 1 km.
Naładujesz smartfona w trakcie jazdy i skorzystasz z Wi-FiKolorystyka nie ulegnie zmianom i wciąż będą to wariacje limonki, srebra oraz grafitu. Emisja hałasu na zewnątrz nie może z kolei przekraczać 77 decybeli. Za zmniejszenie poziomu hałasu miasto zdecydowało się przyznawać punkty w postępowaniu przetargowym. Wnętrze pojazdów mają z kolei rozświetlać panele LED lub oprawy LED w kolorze bieli. W środku znajdzie także tradycyjnie biletomat, a także system monitoringu oraz monitory LCD wraz z komunikatami głosowymi systemu informacji pasażerskiej.
Nowością będzie wyposażenie przestrzeni pasażerskiej w system ładowarek USB. Umożliwi to ładowanie małych urządzeń elektronicznych podczas jazdy. W olsztyńskich tramwajach znajdzie się 6 podwójnych gniazd USB. Aby zadbać o dobrą żywotność tego rozwiązania, zaznaczono w specyfikacji, że gniazda mają mieć wzmocnioną konstrukcję. Drugą nowością będzie możliwość udostępnienia w pojeździe mobilnego internetu dla pasażerów. W pierwszej kolejności urządzenia w tramwaju mają jednak zapewnić łączność pomiędzy motorniczym a Centrum Zarządzania Transportem. Zamawiający zawarł jednak zapis mówiący, że urządzenie ma spełniać funkcje hot-spotu dla dostępu publicznego.
W wakacje wszystko się rozstrzygniePomocą motorniczemu w trakcie jazdy ma z kolei służyć system antykolizyjny, który będzie ostrzegał prowadzącego pojazd przed groźbą zderzenia z przeszkodą znajdującą się przed tramwajem. System sygnałem dźwiękowym ma ostrzegać co najmniej 30 metrów od przeszkody. Natomiast przy wszystkich drzwiach zdecydowano się zamontować moduł zliczania pasażerów.
Wstępnie zaplanowano, że listę chętnych do dostarczenia Olsztynowi tramwajów poznamy 11 lipca. O terminach realizacji, kiedy przyjedzie pierwszy tramwaj oraz jakie parametry punktować będzie zamawiający,
piszemy tutaj.