Szczecin dzięki środkom unijnym kupuje 20 autobusów – dziesięć o długości 12 metrów oraz dziesięć przegubowych o długości 18 metrów. Poznaliśmy właśnie specyfikację zamówienia, które ma zostać zrealizowane w lutym i marcu przyszłego roku. Prawem opcji objęto montaż biletomatów i monitoringu.
Jak pisaliśmy, Szczecin rozpisał przetarg na dostawę 10 autobusów jednoczłonowych o długości 12 metrów oraz 10 pojazdów przegubowych o długości 18 metrów. Pojazd jednoczłonowy ma pomieścić min. 85 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących, z czego min. 10 dostępnych będzie z poziomu podłogi. Pojazd przegubowy ma z kolei przewieźć min. 140 podróżnych, w tym 40 na miejscach siedzących, z czego 14 ma być dostępnych z poziomu podłogi.
Wejście do pojazdu ma znajdować się na wysokości maksymalnej 320 mm. Zgodnie ze specyfikacją wóz jednoczłonowy posiadać ma trzy pary drzwi dwuskrzydłowych, o szerokości min. 1200 mm, otwieranych do wewnątrz. W dłuższym pojeździe przewidziano z kolei cztery pary drzwi. Przy drugich drzwiach znajdować się będzie ręcznie rozkładana rampa.
Przewidziano jedną przestrzeń do przewozu wózka dziecięcego i dla niepełnosprawnych. M.in. cztery siedzenia przeznaczone dla matek z dziećmi i osób starszych mają być wyposażone w pasy. Pojazdy mają być wyposażone w wentylację oraz klimatyzację. Ponadto wymagane są okna z blokowaną, przesuną górną częścią. Dla kierowcy przewidziano zamkniętą kabinę, osłony przeciwsłoneczne, schowki na drobne przedmioty, rzeczy osobiste i umożliwiające schłodzenie butelki, a także urządzenia głośnomówiące, miejsce na montaż radia samochodowego.
Autobus ma być przystosowany do 15-letniej eksploatacji. Jeśli wystąpią jakiekolwiek źródła korozji w zakresie szkieletu podwozia i nadwozia (rama, kratownica), a także poszycia zewnętrznego nadwozia, to wykonawca w tym okresie przeprowadzi naprawy na własny koszt.
W przypadku pojazdu jednoczłonowego przewidziano silnik o mocy min. 180 kW i pojemności mieszczącej się w przedziale 6,5-12,00 dm3. Wymagana jest automatyczna, minimum czterobiegowa skrzynia biegów. Przegubowce mają posiadać silnik o mocy min. 220 kW i pojemności 9,2-12,0 dm3. Pojazdy muszą być też wyposażone w urządzenie kontrolujące poziom alkoholu u kierowcy przy każdorazowym uruchamianiu silnika.
Termin składania ofert mija 8 lutego. Zgodnie ze specyfikacją najbardziej punktowanym kryterium pozostaje cena (60%). Pod uwagę brany będzie też materiał, z którego wykonana jest konstrukcja nośna oraz poszycie zewnętrzne z wyłączeniem ściany przedniej i tylnej pojazdu (10%). Najwięcej punktów będzie można otrzymać za aluminium bądź stal nierdzewną. Takiej samej ocenie podlegać będzie podatność obsługowo-serwisowa (10%). Zamawiającemu zależy na poszyciu zewnętrznym ścian bocznych wykonanych z dzielonych pionowo paneli montowanych na wkręty bez konieczności spawania, klejenia. Za panele montowane metodą klejenia i nitowania otrzymać można pięć punktów, a za metodę spawania i zgrzewania tylko jeden punkt. Kolejne dwa kryteria to pojemność silnika w autobusie jednoczłonowym i przegubowym (2x9%). W tym pierwszym przypadku najwięcej punktów można otrzymać za zaoferowanie przedziału między 9,2 dm3 a 11,00 dm3, natomiast drugim – między 9,9 dm3 a 11,50 dm3. Ocenie podlega również sposób osiągnięcia standardu emisji spalin Euro 6 (2%).
Znany jest też harmonogram dostaw. Pierwsza partia, składająca się z pięciu autobusów jednoczłonowych i pięciu przegubowych, ma dotrzeć między 1 a 16 lutego 2018 r. Natomiast dostawy w ramach drugiej partii, w ramach której przyjedzie kolejnych pięć pojazdów jednoczłonowych i pięć przegubowych, zaplanowana jest między 15 a 30 marca 2018 r.
Założono też prawo opcji dla urządzeń. Objęto nią biletomaty – po jednym na jeden autobus jedno- i dwuczłonowy, a także monitoring wizyjny.