Pesa została zwycięzcą przetargu Tramwajów Śląskich na dostawy do 40 częściowo niskopodłogowych wieloczłonowych tramwajów o długości 25 i 32 metrów. Producent zaoferował nieco unowocześnione trójczłonowe Twisty, oparte na trzech bądź czterech wózkach.
Tramwaje Śląskie
rozstrzygnęły przetarg na dostawy do 40 tramwajów wieloczłonowych. Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę 27 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 22-25 m oraz 8 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 30-32 m. Zamówienie zawiera też prawo opcji w postaci dostaw do 5 sztuk nowych wagonów tramwajów 25-metrowych bez pakietu naprawczego i sprzętu specjalistycznego. Postępowanie wygrała bydgoska Pesa, która zaproponowała cenę 271,8 mln zł brutto. Tramwaje w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do połowy 2020 r.
Twisty w dwóch długościachBydgoski producent zaoferował pojazdy znanej już na Śląsku i w Zagłębiu rodziny Twist. Tramwaje o długości 32 metrów to unowocześniona wersja wagonu typu 2012N, które już jeżdżą we flocie Tramwajów Śląskich. Pesa zaproponowała pojazdy trzyczłonowe na czterech wózkach. Jak informuje producent, wszystkie wózki będą posiadać zestawy kołowe z klasycznymi osiami i dwoma stopniami usprężynowania. W skrajnych wózkach każda oś będzie napędzana, dwa pozostałe to wózki toczne.
Pojazdy o szerokości 2,4 m pomieszczą 225 pasażerów, w tym 148 na miejscach stojących (przy normie 5 os./m2) oraz 77 siedzących. Tramwaj będzie posiadał ponad 74% niskiej podłogi, a wysokość podłogi w strefie wejścia wyniesie 350 mm. Przewidziano zastosowanie siedmiu drzwi – pięciu dwustrumieniowych oraz dwóch jednostrumieniowych. Przy pierwszych podwójnych drzwiach znajdzie się platforma dla osób niepełnosprawnych.
Tramwaje o długości 25 m to nowy projekt Pesy. Pojazdy będą również trzyczłonowe, ale będą posiadać trzy wózki. Wszystkie wózki będą posiadać zestawy kołowe z klasycznymi osiami z dwoma stopniami usprężynowania. Skrajne wózki będą obrotowe, w których każda oś będzie napędzana. Natomiast pod środkowym członem zamontowany będzie wózek toczny.
Krótsze tramwaje, o standardowej szerokości 2,4 m, pomieszczą 167 podróżnych, w tym 108 na miejscach stojących (przy normie 5 os./m2) oraz 59 siedzących. Pojazdy będą wyposażone w cztery drzwi – dwa dwustrumieniowe i dwa jednostrumieniowe. Przy pierwszych dwustrumieniowych drzwiach znajdzie się platforma dla osób niepełnosprawnych. Pesa zaoferowała ponad 65% niskiej podłogi i wejście na wysokości 350 mm.
Klimatyzacja we wnętrzuJak informuje producent, zarówno krótkie, jak i długie tramwaje będą posiadać układ napędowy z zastosowaniem silników trójfazowych prądu przemiennego zasilanych z falowników skonstruowanych w technologii IGBT ze sterowaniem mikroprocesorowym i funkcją umożliwiającą rekuperację energii elektrycznej do sieci podczas hamowania elektrodynamicznego. Baterie akumulatorów umożliwią awaryjny zjazd tramwaju np. ze skrzyżowania w razie zaniku napięcia. Układ sterowania ma wykrywać i likwidować poślizgi podczas rozruchu i hamowania z wykorzystaniem dostępnych systemów hamowania oraz układu piasecznic.
Przedział pasażerski będzie wyposażony w układ wentylacji wymuszonej i klimatyzację, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, modem umożliwiający dostęp do Wi-Fi, monitoring, a także ekrany LCD. W klimatyzowanej kabinie motorniczego znajdzie się pulpit sterowniczy z centralnym terminalem komputerowym. Jak informuje producent, pojazd wyposażony będzie w mikroprocesorowe sterowanie i diagnostykę obejmującą wszystkie obwody i podzespoły tramwaju decydujące o bezpieczeństwie pracy wagonu z rejestracją zdarzeń w czasie rzeczywistym i zapamiętywaniem stanów awaryjnych. Informacje potrzebne dla prawidłowej obsługi pojazdu przez motorniczego będą wyświetlane w postaci komunikatów i sygnalizacji świetlnej na terminalu komputerowym w centralnym miejscu pulpitu.