Jak pisaliśmy, MPK w Krakowie ogłosiło dzisiaj przetarg ramowy na dostawę do 50 nowych tramwajów, przy czym pierwsza umowa realizacyjna obejmie 35 wozów. Jednokierunkowe pojazdy muszą posiadać co najmniej 60% niskiej podłogi. Zgodnie z wymaganiami powinny też posiadać możliwość jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej na długości minimum 3 km.
Zadaniem wykonawców będzie dostawa nie więcej niż 50 nowych, niskopodłogowych i przegubowych tramwajów jednokierunkowych o długości od 32 do 35 metrów wraz z wyposażeniem i narzędziami specjalnymi. Realizacja zamówienia podzielone jest na części. Pierwsza z nich obejmuje dostawę 35 sztuk pojazdów, a ewentualne kolejne zamówienia dotyczyć będą dostaw pozostałych tramwajów.
Pierwsza część zamówienia ma zostać zrealizowana w ciągu 30 miesięcy od zawarcia umowy realizacyjnej. MPK stawia jednak warunek – odbiorom końcowym podlegać będą nie więcej niż trzy wagony na dwa tygodnie. Na realizację dostaw kolejnych partii wozów, w ramach oddzielnych umów realizacyjnych, wykonawca będzie miał do 24 miesięcy od ich zawarcia. Ostatnia umowa może być więc zawarta najpóźniej 31 października 2021 r. Termin realizacji dostaw mija więc pod koniec października 2023 r., a całej umowy – pod koniec 2023 r.
Bez prądu na pierwszej obwodnicySzerokość tramwaju określono na 2,4 m, przy czym wartość ta wymagana jest również na dolnych krawędziach ścian bocznych. Pojazdy muszą posiadać co najmniej 60% niskiej podłogi, przy czym jej ciągłość może zostać przerwana częścią o innej wysokości, z jednym stopniem o wysokości nieprzekraczającej 220 mm. Dla stref nad wózkami napędowymi dopuszcza się wysokość podłogi max 590 mm. Szerokość przejścia, mierzoną na wysokości 1,2 m od podłogi, określono na minimum 550 mm (z lokalnymi zwężeniami maksymalnie 420 mm na wysokości 100 mm). Przewidziano minimum siedem par drzwi odskokowo-przesuwnych. Pojemność pojazdu określono na minimum 220 osób (przy napełnieniu pięć osób na 1 m2), przy czym liczba miejsc siedzących nie może być mniejsza nić 35% całkowitej liczby miejsc. Nie dopuszcza się siedzeń o szerokości mniejszej niż 420 mm.
Okna w pojeździe muszą być umieszczone w jednej linii. Muszą też posiadać przesuwną górną część, przy czym otwieralna część powinna stanowić połowę wysokości okna. W środku założono poręcze ze stali nierdzewnej, z systemem oświetlenia w odległości ok. 400-500 mm od sufitu. W ramach wyposażenia wozu przewidziano klimatyzację, wysuwaną bądź odkładaną rampę dla niepełnosprawnych, a także systemy emisji reklam, informacji pasażerskiej, monitoring, kasowniki, biletomaty, zliczania pasażerów. Oferta musi zawierać trzy propozycje stylistyki i kolorystyki pojazdu.
Wymagana jest niezawodność na poziomie 90%. Tramwaje mają być wykonane ze stali o podwyższonej odporności na korozję i przystosowane do 30-letniej obsługi. Nacisk osi na tor nie może przekraczać 90kN. Pojazdy muszą posiadać możliwość jazdy bez zasilania z górnej sieci trakcyjnej – przy dwóch wozach – na odległości minimum 3 km (wokół pierwszej obwodnicy w Krakowie) przy napełnieniu nie mniejszym niż 2/3 nominalnego. Ponadto baterie, w które będzie wyposażony tramwaj, muszą mieć pojemność wystarczającą do zasilania obwodów sterowania i pomocniczych (oświetlenie awaryjnie) w stopniu umożliwiającym dokonanie bezpiecznego awaryjnego zjazdu w czasie 90 minut. Trwałość źródeł zasilania przy niezmienionych zasięgach pojazdu określono na minimum 10 lat.
Odcinki do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, mat. MPK KrakówMaksymalną prędkość określono na 70 km/h. Pojazdy muszą być przystosowane do pokonywania wzniesień o nachyleniu 6%. Wagon musi być tak skonstruowany, by w przypadku awarii jednego napędu, przy zredukowanych osiągach, istniała możliwość kontynuowania jazdy z pasażerami na odcinku minimum 10 km.
Zamawiający nie dopuszcza rozwiązań prototypowych. Zastosowane zespoły, układy i systemy w oferowanym pojeździe muszą być produkowane seryjnie. Pożądane jest, by pojazd był wyposażony w wózki obrotowe, a podzespoły wózków (silnik trakcyjny, przekładania mechaniczna, koła) były zunifikowane z tymi, obecnie stosowanymi przez MPK (bądź równoważne). W konstrukcji tramwaju preferuje się rozwiązania oparte o nie więcej niż trzy rodzaje układów (elektryczne, mechaniczne i hydrauliczne). Układy pneumatyczne są wykluczone, za wyjątkiem funkcji wewnętrznej piasecznicy i systemu smarowania obrzeży.
Cena nie jest najważniejsza
Termin składania ofert mija 10 października. Zgodnie z warunkami w przedmiocie dostawy udział towarów lub oprogramowania, pochodzących z krajów UE lub z którymi zawarto umowę o równym traktowaniu, ma przekraczać 50%. Wykonawcy muszą posiadać środki finansowe bądź zdolność kredytową w wysokości co najmniej 100 milionów złotych. Postawiono też wymóg doświadczenia – producenci muszą wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat wykonali należycie dostawy co najmniej 15 wozów, składających się z co najmniej trzech członów, z udziałem niskiej podłogi minimum 60% i napędzanych silnikami prądu zmiennego.
Najważniejszym kryterium wyboru, o wadze 50%, są kryteria techniczne. Pod uwagę brane będzie siedem parametrów. Punktowane będą wózki obrotowe, silniki, przekładnie mechaniczne i koła, które spełniają wymagania jako część zamienna w nowoczesnych tramwajach, eksploatowanych od 2012 r. w MPK SA (zunifikowane bądź równoważne), długość podłogi w przedziale pasażerskim, dostępnej między pierwszym a czwartym wózkiem bez stopni, o wysokości 370-480 mm nad poziomem główki szyny i odpowiedniej szerokości, system ogrzewania i schładzania powietrza z wykorzystaniem agregatów chłodniczo-grzewczo-wentylacyjnych, umieszczanych wyłącznie na dachu pojazdu, a także zastosowanie w przedziale pasażerskim otworów okiennych w maksymalnie dwóch gabarytów (o szerokości nie mniej niż 1500 mm i 1000 mm), z wyłączeniem szyb w ścianach bocznych czół wagonu.
Cena decyduje o wyborze w 40%. Inne kryteria to gwarancja na każdy tramwaj pond minimalne 36 miesięcy (2%), koszt eksploatacji z uwzględnieniem autonomicznej jazdy (2%), podatność do przemieszczania się ramy wózka (2%), szerokość światła drzwi dwuskrzydłowych (2%), a także ukształtowanie ściany czołowej dla podniesienia bezpieczeństwa przechodniów (2%).