Gorzów prowadzi teraz przetarg na dostawę 14 nowych tramwajów z opcją na kolejne sześć. Dwukierunkowe pojazdy o długości 23-26 m mają być w pełni niskopodłogowe. Ich dostawa ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od przyznania dotacji unijnej.
MZK w Gorzowie Wielkopolskim ogłosił niedawno
przetarg na dostawę 14 tramwajów z opcją na kolejne sześć pojazdów. Założono, że realizacja całości zamówienia nastąpi nie później niż w terminie 18 miesięcy od momentu decyzji o zaakceptowaniu wniosku o dofinansowanie unijne. Dostawa pierwszego tramwaju przewidziana jest w ciągu 14 miesięcy. W kolejnych miesiącach mają być dostarczane po trzy wozy, a w 18 miesiącu przewidziano dostawę czterech wozów. Zamawiający będzie uprawniony do skorzystania z prawa opcji, gdy uzyska środki finansowe, które umożliwią mu zakup kolejnych pojazdów.
Zgodnie ze specyfikacją zamówienia, tramwaj, napędzany silnikami prądu przemiennego, musi składać się z trzech członów i być oparty na trzech wózkach. Długość pojazdu określono na 23-26 m, a szerokość – 2,4 m (również taka wartość wymagana jest na dolnych krawędziach ścian bocznych). Tramwaj musi być dwukierunkowy – i składać się z dwóch identycznych części (połów przekroju tramwaju). Warunek ten dotyczy wyposażenia kabin, drzwi, tablic informacji liniowej, monitorów emisji reklam, stanowisk dla wózków i dziecięcych oraz siedzeń. Przewidziano dwukierunkowy odbierak prądu na środkowym członie tramwaju.
Całkowita pojemność wagonu tramwajowego nie może być mniejsza niż 160 osób (przy napełnieniu 5 osób/m2), przy czym liczba miejsc siedzących musi wynosić co najmniej 40 pełnowymiarowych (z wyłączeniem siedzeń składanych). Pożądane jest, aby siedzenia nad wózkami umieszczone były w układzie 4 + 4 (w kierunku prostopadłym do osi podłużnej tramwaju).
W pełni niska podłoga
Pojazd ma być też w pełni niskopodłogowy i pozbawiony stopni. Wejście do tramwaju znajdzie się na wysokości nie większej niż 350 mm nad poziomem główki szyny. Nad wózkami wysokość podłogi może wynosić 490 mm, a w pozostałych strefach poza obszarem drzwi 380 mm. Szerokość przejścia wewnątrz wagonu na wysokości 1,2 m od podłogi nie może być mniejsza niż 550 mm, przy czym w okolicy wózków jezdnych dopuszcza się lokalne zwężenia do szerokości nie mniejszej niż 420 mm do wysokości 100 mm od poziomu podłogi. W tramwaju musi znajdować się wolna powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych, po jednym stanowisku dla każdego kierunku jazdy.
Wymagane są co najmniej cztery pary drzwi na stronę, z czego co najmniej dwa o szerokości min. 1300 mm. Drzwi muszą być odskokowo-przesuwne. Ponadto przy każdych dwuskrzydłowych drzwiach powinny znajdować się rozkładane platformy. W tramwaju przewidziano ogrzewanie, wentylację i klimatyzację. Okna tramwaju mają zawierać odchylną część górną. Otwierana część musi stanowić od 1/5 do 1/3 wysokości okna. Pojazd będzie wyposażony też w monitoring, automat biletowy, elektroniczny system informacji pasażerskiej, monitoring, system liczenia pasażerów, Wi-Fi.
Obrotowe wózki i oszczędna eksploatacjaPreferowana jest, aby konstrukcja wagonu była spawana oraz wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczonej w procesie kataforezy. Tramwaj musi być przygotowany do 30-letniej eksploatacji przy rocznym średnim przebiegu wynoszącym 70 tys. km. Zamawiającemu zależny na bezpiecznej i oszczędnej eksploatacji, przez co rozumie się m.in. współpracę tramwaj-tor przy zoptymalizowanym zużyciu kół i szyn, czego wynikiem musi być żywotność obręczy kół nie mniejsza niż 120 tys. km, zminimalizowana pracochłonność planowo-zapobiegawczych obsług technicznych, a także ograniczenie prądu pobieranego z sieci trakcyjnej, tak aby nie przekraczał 1200 A.
Zamawiający oczekuje wózków obrotowych, z możliwością zastosowania sztywnego wózka tocznego. Wymagane jest, aby wagon posiadał wózki z ramą wewnętrzną. Silniki trakcyjne i przekładnie muszą być mocowane całkowicie do ram wózków napędowych. Tramwaj musi posiadać możliwość realizowania jazdy autonomicznej (samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej lub awaryjne opuszczenie skrzyżowania), bez zasilania z górnej sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 150 m z napełnieniem nie mniejszym niż 130 pasażerów.
Wyjście z kabiny prowadzącego może być urządzone jako odrębne lub poprzez przestrzeń pasażerską. Do obserwacji przestrzeni przyległej do boku tramwaju wykorzystywane będą kamery zewnętrzne. Niezależnie od nich z prawej strony przewidziano podgrzewane lusterko, a także lustro do obserwacji przestrzeni po stronie lewego boku.
Wymagana jest min. 80-procentowa operacyjna gotowość techniczna. W ciągu pierwszych trzech miesięcy liczba zjazdów awaryjnych nie może być większa niż cztery na 10 000 km, a po tym okresie nie większa niż 1,5.
Jakie warunki
Termin składania ofert mija 20 stycznia. Startować mogą firmy, które posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową nie mniejszą niż 56 mln zł. Określono też wymagania w zakresie doświadczenia. Producenci muszą wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat w sposób należyty dostarczyli co najmniej siedem tramwajów wieloczłonowych wyposażonych w wózki obrotowe i posiadających co najmniej 70% niskiej podłogi.
O wyborze zadecydują cena (60%) oraz rozwiązania techniczne (40%). Pod uwagę brane będą liczba stałych miejsc siedzących (20 punktów), przy czym najwięcej punktów będzie można dostać za zaoferowanie powyżej 47 miejsc, technologia łączenia konstrukcji nośnej (15 punktów za zaoferowanie spawania), materiały konstrukcji nośnej (15 punktów za stal), kategoria konstrukcyjna (20 punktów za PIV) i zastosowanie wózków skrętnych w oparciu o czop skrętu (25 punktów).