Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie prowadzi teraz przetarg na zakup 15 trolejbusów przegubowych. Pojazdy mają zostać dostarczone najpóźniej w maju 2018 r. Przyglądamy się specyfikacji zamówienia.
Przedmiotem przetargu,
ogłoszonego pod koniec marca, jest dostawa 15 fabrycznie nowych trolejbusów przegubowych, a także kół zapasowych oraz zimowych dla każdego pojazdu. Trolejbusy mają być dwuczłonowe, trzyosiowe o długości 17,50-18,75 m. Ich pojemność określono na co najmniej 110 pasażerów, z czego minimum 40 na miejscach siedzących (z tego min. 10 dostępnych z poziomu podłogi).
Pojazdy mają być niskopodłogowe, bez stopni, z wejściem na wysokości maksymalnej 340 mm. Wydzieloną przestrzeń dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi przewidziano między pierwszą a drugą osią. Przewidziano cztery pary dwuskrzydłowych drzwi – po dwa na człon – o minimalnej szerokości przejścia 1200 mm. Przedział pasażerski będzie klimatyzowany, przewidziano jednak także okna przesuwne (z częścią przesuwną stanowiącą 40-60% powierzchni okna). W środku znajdą się żółte rurki. Dla pasażerów przewidziano cztery podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Poza tym w trolejbusie znajdą się monitoring, automat biletowy, kasowniki, system informacji pasażerskiej, nagłośnienie.
W pojeździe znajdzie się silnik trakcyjny o mocy minimalnej 240 kW. Średnie zużycie energii przy wyłączonym ogrzewaniu i klimatyzacji nie może przekraczać 9 MJ/km (2,5 kWh/km). Pojazdy będą wyposażone w układ jazdy autonomicznej, w którym źródłem energii są baterie trakcyjne litowo-jonowe, oparte na ogniwach elektrochemicznych litowo- żelazowo-fosforanowych (LFP) lub równoważnych. Nominalną pojemność energetyczną określono na 40 kWh. Ładowanie akumulatorów realizowane będzie automatycznie podczas normalnej pracy trolejbusu podłączonego do sieci trakcyjnej. Układ jazdy autonomicznej zapewni możliwość przejazdu 5 km przy uruchomionym ogrzewaniu lub klimatyzacji oraz 10 km przy wyłączonych urządzeniach.
Termin składania ofert mija 5 maja. O wyborze zadecydują cena (60%), warunki gwarancji (25%), warunki techniczne (10%), ekologia (3%) oraz komfort (2%). W przypadku gwarancji pod uwagę brane będą okres gwarancji na cały pojazd bez limitu kilometrów (między 24 a 144 miesiącami), baterie trakcyjne (powyżej 60 miesięcy), elektryczny układ napędowy wraz z silnikiem trakcyjnym (w przedziale 48-144 miesięcy), instalację elektryczną (powyżej 36 miesięcy), most napędowy (powyżej 300 tys. km). Jeżeli chodzi o warunki techniczne, pod uwagę brane będą pojemność energetyczna baterii trakcyjnych (w przedziale 40-50 kWh) oraz podtrzymanie zasilania silników sprężarek klimatyzatorów podczas przejazdu przez izolatory sekcyjne. W kryterium ekologii ocenie będzie podlegać wartość średniego zużycia energii przez trolejbus przy wyłączonym ogrzewaniu i klimatyzacji (w przedziale 1,4-2,5 kWh/km). Jeżeli chodzi o komfort, pod uwagę będzie brana liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wymagane minimum to 10 sztuk.
Zgodnie ze specyfikacją pojazdy powinny zostać dostarczone w jednej transzy do 21 maja 2018 r. Data zakończenia obioru wszystkich pojazdów ma nie przekraczać 21 czerwca 2018 r.