Dzisiaj (12 listopada) w Gdańsku odbyła się oficjalna prezentacja tramwajów Jazz Duo. Do Gdańska trafi pięć nowych tramwajów dwukierunkowych. Mają one zupełnie inny wygląd od wozów, które Pesa dostarczyła do Warszawy.
Gdańsk podpisał umowę na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów Jazz 128 NG we wrześniu 2013 r. na targach Trako. Wartość zamówienia wynosi 54,1 mln zł. Dzisiaj odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego z nich. – Po dostarczeniu nowych tramwajów PESA Jazz Duo, gdańska flota tramwajowa liczyć będzie 125 pojazdów, z czego 95 z nich to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową. A to stanowi 76% całego taboru tramwajowego, co czyni nas pod tym względem najlepszymi w całej Polsce. Gdańsk wyraźnie dystansuje inne miasta, dla porównania w następnym w kolejności mieście wskaźnik pojazdów niskopodłogowych wynosi 46% – podkreśla Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Dostawy tramwajów mają zakończyć się w tym roku. Pierwszy z nich wyjedzie na tory już za około 3 tygodnie. Pięcioczłonowe, w pełni niskopodłogowe pojazdy Jazz Duo liczą blisko 30 metrów długości. Tramwaje pozbawione są skosów, dzięki czemu zmniejszy się odstęp przy wejściu. We wnętrzu zainstalowano monitoring system informacji pasażerskiej oraz klimatyzację. W Jazzach zastosowano napęd silnikami prądu przemiennego oraz sterowanie mikroprocesowe. Obie kabiny motorniczego są w pełni wydzielone. Każdy tramwaj wyposażony jest w system diagnostyki on-line, obejmujący wszystkie obwody i podzespoły tramwaju decydujące o bezpieczeństwie, wraz z rejestracją zdarzeń czasie rzeczywistym. Do kontraktu wchodzi też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjno-naprawczy, szkolenie, dokumentacja techniczna i oprogramowaniem łącznie z licencjami.
Tramwaje są przystosowane do obsługi tras o spadku do 6%, dzięki czemu będą mogły obsługiwać wszystkie trasy tzw. górnego tarasu (na Chełm, Łostowice i Morenę). Pojazdy mają kursować na linii z Siedlec na Piecki Migowo, która będzie pozbawiona pętli. Trasa ma zostać ukończona do września 2015 r. W przyszłości obsługiwać będą też trasę wzdłuż Bulońskiej, na realizację której miasto podpisało niedawno umowę.
Gdańskie tramwaje otrzymały zupełnie inny wygląd od budzącego emocje warszawskiego Jazza Duo, który został okrzyknięty bufetem albo kioskiem (tramwaje te przechodzą teraz
dalszą część odbiorów). – Klient wybrał inne czoło pojazdu. Jeśli chodzi o inspirację do opracowania stylistyki bryły tramwaju, klientowi zaproponowano nowoczesny design nawiązujący linią do pojazdów kolejowych z rodziny Link – wyjaśnia Michał Żurowski, rzecznik Pesy.
fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl Prezydent Gdańska za pulpitem Jazza Duo, fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl
fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl
fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl
fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl
fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl