MPK w Częstochowie sp. z o.o. zawarło umowę z Górnośląskim Zakładem Obsługi Gazownictwa z Zabrza na dostawę paliwa CNG do hybrydowych Solbusów oraz na budowę stacji tankowania gazem na terenie bazy przewoźnika.
Przetarg na budowę stacji ładowania pojazdów i 10-letnią dostawę gazu CNG unieważniono po tym, jak dwaj jego uczestnicy – konsorcjum Górnośląskiego Zakładu Obsługi Gazownictwa z Zabrza i Gascontrol Polska oraz Melmet Vitkovice – złożyli oferty, które nie spełniły wymagań. Po ponownym rozpisaniu przetarg rozstrzygnięto na korzyść GZOG Zabrze, który złożył ofertę opiewającą na 52,3 mln zł (konkurencyjna oferta – 52,7 mln zł). W tej kwocie ok. 1 mln zł kosztować ma budowa stacji.
Stacja i paliwo
Umowa przewiduje wybudowanie przez zwycięzcę stacji tankowania gazem CNG na terenie zajezdni MPK. To przy jej użyciu zbiorniki autobusów hybrydowych będą napełniane paliwem napędzającym później agregaty zapewniające prąd silnikom trakcyjnym.
Umowa przewiduje ogólnodostępny charakter stacji. – Grzechem byłoby przy tej okazji nie promować gazu CNG jako napędu –
powiedział lokalnemu serwisowi internetowemu wiceprezes GZOG w Zabrzu Leszek Piłat. Jego zdaniem projekt miałby większe szanse na zbilansowanie się po udostępnieniu paliwa odbiorcom indywidualnym.
Na ogólnodostępności stacji zależy także MPK. – W Sosnowcu stacja nie jest ogólnodostępna, bo okazało się, że utrzymanie pracownika obsługujących stację całodobowo jest nieopłacalne. Zależy nam jednak, żeby kierowcy mogli u nas tankować, dlatego mamy pewną koncepcję – zapowiedział Robert Madej, wiceprezes MPK.
Ostateczna decyzja w tej sprawie ma należeć do wykonawcy. Tak samo, jak kwestia ceny dla odbiorcy detalicznego.
Oszczędniej od ON
Nowe autobusy powinny pozwolić zaoszczędzić, w porównaniu do analogicznych pojazdów napędzanych konwencjonalnie, sporo paliwa i w konsekwencji pieniędzy. – Zakładamy, że rocznie będzie to ok. 1,5 mln zł – zdradził ostrożne założenia
lokalnemu wydaniu Gazety Wyborczej Madej.
Kilogram CNG do autobusu będzie kosztował 2,66 zł netto, a ładowanie jednego autobusu ma trwać ok. 10 minut. Według wyliczeń lokalnego serwisu internetowego oszczędności będą duże. Wg analizy, koszt przejechania 100 km autobusem krótkim to 125 zł, zaś przegubowym 167 zł, a więc średnio 141 zł. Pojazd napędzany ON zużyłby paliwa średnio za 196 zł. Przy tej kalkulacji przez 10 lat zaoszczędzono co najmniej 13 mln zł. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że przez ten czas do atmosfery trafi o 850 mln ton dwutlenku węgla mniej.
Paliwo w grudniu
Umowa przewiduje oddanie stacji tankowania gazem CNG w dniu 1 grudnia br., jednak termin ten może ulec przesunięciu nawet o rok. Nie oznacza to jednak, że przybyłe w październiku autobusy Solbus nie będą miały na czym jeździć.
– W szczególnych okolicznościach możemy wydłużyć termin na wykonanie stacji do 12 miesięcy, ale gaz musimy mieć od 1 grudnia, a sposób, w jaki do tego dojdzie, zostawiamy wykonawcy – powiedział Wyborczej wiceprezes Madej.
Gaz do hybryd
CNG, czyli naturalny gaz skompresowany jest mieszanką na bazie metanu. Przechowywany i ładowany w stanie lotnym jest dużo bezpieczniejszy od popularnego LPG (propan-butanu skroplonego). Jako lżejszy od powietrza nie gromadzi się przy podłożu, a rozpręża ulatniając się do atmosfery i nie stanowi zagrożenia wybuchowego. Jednocześnie silniki spalinowe zasilane nim charakteryzują się miękką i cichą charakterystyką pracy, czyniąc je przyjaźniejsze otoczeniu. Dzięki prostej budowie chemicznej paliwo jest przyjazne dla środowiska.
Zakontraktowane na dekadę paliwo zasilać będzie generatory energii elektrycznej silników napędowych autobusów marki Solbus, które będą dostarczone pod koniec bieżącego roku do Częstochowy. Zamówienie warte niemal 66 mln zł finansowane jest w całości z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu Gazela.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.