Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z konsorcjum Safege oraz Schuessler-Plan Inżynierzy na wykonanie wielobranżowej koncepcji budowy trasy szybkiego tramwaju od ul. Kasprzaka do Wilanowa. Spółka zapłaci za to blisko 3,6 mln zł. Nowa linia zostanie wybudowana w ramach perspektywy unijnej 2014-2020.
Zadaniem konsorcjum będzie przygotowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej nowej trasy, łączącej Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę, Mokotów z Wilanowem. Zamówienie obejmuje m.in. przygotowanie projektu stałej organizacji ruchu i analizy układu zasilania trakcji tramwajowej oraz materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które będą stanowić podstawę do późniejszego wykonania dokumentacji projektowej.
Projektant będzie musiał przeanalizować różne warianty i technologie przebiegu. Warianty inwestorskie zakładają realizację nawet kilku tuneli na trasie szybkiego tramwaju oraz odgałęzień na Dolnym Mokotowie oraz w rejonie stacji metra Ratusz (więcej o
propozycji przebiegu). Zadaniem wykonawcy będzie też przygotowanie projektu stałej organizacji ruchu, analizy układu zasilania sieci trakcyjnej, a także materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej.
Zamówienie podzielone jest na sześć zadań (odcinków) i trzy etapy. Zadanie A obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego; zadanie B – od Dworca Zachodniego do skrzyżowania z Grójecką, zadanie C – ul. Banacha do ul. Rakowieckiej przez ulice: Żwirki i Wigury, Rostafińskich (na obrzeżach Pola Mokotowskiego) i św. Boboli, zadanie D – od stacji metra Pole Mokotowskie do ul. św. Bonifacego przez ulice: Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego z rozgałęzieniami w ul. Gagarina i ul. św. Bonifacego (do obecnej pętli autobusowej Stegny), zadanie E – od ul. św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy przez ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej z odnogą w ul. Branickiego oraz zadanie F – koncepcja torów odstawczych bądź pętli klasycznej w rejonie stacji metra Ratusz-Arsenał (m.in. z możliwością doprowadzenia torów w rejon Muzeum Historii Żydów Polskich).
W ramach I etapu – w ciągu sześciu miesięcy od zawarcia umowy – wykonawca ma przygotować m.in. pełną inwentaryzację terenu i działek oraz koncepcję układu geometrycznego trasy tramwajowej. Określi też kolizje oraz szacunkowe koszty realizacji. W II etapie oddzielnie dla każdego z zadań powstaną materiały niezbędne dla uzyskania decyzji środowiskowej. Wykonawca będzie miał na to dziewięć miesięcy. Ostatni, III etap obejmuje ostateczną wersję opracowania dla wariantu wskazanego w decyzji środowiskowej.
Trasa na odcinku Dw. Zachodni – Branickiego ma zostać zrealizowana w ramach nowej perspektywy unijnej 2014-2020. Inwestycja będzie realizowana etapami. Tramwaje Warszawskie zakładają zakup 50 dwukierunkowych tramwajów do jej obsługi.