Po wielu latach oczekiwania olsztynianie wreszcie doczekają się nowego dworca Olsztyn Zachodni. Obecny uchodzi już w opinii mieszkańców za szkaradztwo. Dzisiaj kolejarze poinformowali, kto zostanie wykonawcą projektu i przebuduje budynek i otoczenie Olsztyna Zachodniego. Starało się o to 7 firm.
Odkładany co roku remont dworca kolejowego Olsztyn Zachodni wreszcie dojdzie do realizacji. W kwietniu kolejarze ogłosili przetarg na przebudowę bryły budynku wraz z zagospodarowaniem przestrzeni wokół. W połowie maja doszło do otwarcia kopert z ofertami przetargowymi. Inwestycją zainteresowanych jest 7 firm, które wyceniły wartość zadania od ok. 3 do 5 mln zł brutto. Zamawiający przeznaczył na wykonanie zadania ok. 3,9 mln zł brutto. Po dwóch miesiącach kolejarze wreszcie wybrali najkorzystniejszą ofertę.
Kto wygrał?W przetargu oferty oceniano pod względem dwóch parametrów. Najistotniejszym czynnikiem była oczywiście cena, która stanowiła aż 80% wagi oceny przetargowej. Na drugim miejscu znajdował się zadeklarowany czas wykonania zadania. Ten czynnik został oceniony na 20%. Niemniej jednak, PKP SA zastrzegło, że czas realizacji nie może być krótszy niż 32 tygodnie i dłuższy niż 36 tygodni od momentu podpisania umowy.
Zwycięską ofertę złożyło konsorcjum firm SKB Development z siedzibą w Warszawie oraz SKB Budownictwo z siedzibą w Bytomiu. Jak deklarują kolejarze, roboty budowlane mogą rozpocząć się już w lipcu tego roku. Czas ukończenia inwestycji przewidziany jest pierwszy kwartał 2017 roku. Koszt prac wyceniono na 3 mln zł netto.
Jak będzie wyglądać?
Dworzec Olsztyn Zachodni zbudowany został w latach 1890-1893 w miejscu istniejącego od 1883 r. przystanku kolejowego Olsztyn Przedmieście. Obecny obiektstanął w latach 90. XX w. Budynek składa się z dwóch brył – dworca i sanitariatów – na planie prostokąta i kwadratu, z połączonymi zadaszeniami. Powierzchnia zabudowy wynosi 310 m kw.
Według koncepcji kolejarzy, układ wewnętrzny zaprojektowanego budynku zostanie dopasowany do nowego sposobu użytkowania na bazie istniejącej konstrukcji. Jedynie część istniejących sanitariatów zostanie wyburzona ze względu na zły stan techniczny i wykonana na nowo w obrysie rozbieranej części. W zakres projektu wchodzi m.in. dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej, budowa sanitariatów dla podróżnych oraz poprawa bezpieczeństwa przebywania i użytkowania dworca poprzez montaż instalacji monitoringu, instalacji przeciwpożarowej oraz wymianę wewnętrznych oraz zewnętrznych instalacji: elektrycznych, odgromowej i sanitarnych.
Kondygnacja podziemna dworca zostanie przeznaczona w całości na funkcje techniczne. Znajdą się tam: rozdzielnia elektryczna, pomieszczenia związane z przyłączami, pomieszczenie gospodarcze itp. Na parterze przewidziano otwarcie części powierzchni dworca w formie zadaszonej wiaty dla oczekujących podróżnych. Funkcja obsługi pasażerów pozostanie w tej samej co aktualnie części dworca (większa z brył tworzących budynek) z dostępem do toalet ogólnodostępnych. Mniejsza bryła zostanie odbudowana z przeznaczeniem na lokal komercyjny oraz administracyjny dworca. Otwarcie części przegród pozwoli na wykonanie zadaszonej wiaty rowerowej. Przewiduje się także przebudowę i modernizację wszystkich instalacji, aby stworzyć spójny system z uporządkowanym układem zasilania. Ze względu na bezpieczeństwo użytkowników budynek powinien zostać również przystosowany do wymagań aktualnych przepisów, a także wytycznych straży pożarnej. Aby podkreślić funkcję i estetykę obiektu, planowana jest odpowiednia iluminacja elewacji, która wydobędzie walory dworca.
fot. MJ