Władze Katowic zamierzają pozyskać, w ramach perspektywy UE 2014-20, środki inwestycyjne, dzięki którym całkowicie ma się zmienić model obsługi komunikacyjnej centrum miasta. W planach są też m.in. remonty sieci tramwajowej, zakup 140 autobusów i tworzenie węzłów przesiadkowych.
– Realizacja zamierzeń inwestycyjnych w zakresie transportu powiązana jest z planowaną przebudową strefy centralnej miasta i zastosowaniem nowego modelu obsługi komunikacyjnej. Planowane funkcje oraz intensywność zabudowy powodują konieczność zastosowania rozwiązań dla znaczącego wzrostu udziału komunikacji zbiorowej w realizacji obsługi komunikacyjnej obszaru strefy centralnej oraz zmiany struktury parkowania pojazdów. Zakłada się, że podstawowym środkiem transportu będzie komunikacja tramwajowa, uzupełniona komunikacją autobusową, z wykorzystaniem węzłów przesiadkowych pomiędzy komunikacją zbiorową i indywidualną oraz pomiędzy poszczególnymi rodzajami komunikacji zbiorowej – mówi Bogusław Lowak, zastępca naczelnika Wydziału Rozwoju Miasta w UM Katowice.
Kontynuacja remontów torowiskW zakresie rozwoju komunikacji tramwajowej, Katowice uczestniczą w kontynuacji programu modernizacji infrastruktury tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w ramach projektu pn.: „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz infrastrukturą towarzyszącą”, zgłoszonym do MIR w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres zadań inwestycyjnych w tym projekcie, na obszarze Katowic obejmuje następujące przedsięwzięcia:
• Modernizacja torowiska tramwajowego linii 6/41 w Katowicach od Wesołego Miasteczka do Pętli Zachodniej przy Stadionie Śląskim;
• Modernizacja torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Kościuszki od Al. Górnośląskiej do wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Św. Jana Katowicach,
• Modernizacja końcowego odcinka linii 6 i 16 w Katowicach Brynowie,
• Modernizacja torowiska w ciągu ul. Gliwickiej od przystanku tramwajowego „Lisa” do granic Miasta Katowice z Chorzowem,
• Modernizacja torowiska na odcinku od Placu Wolności do Katowickiego Rynku,
• Modernizacja połączenia tramwajowego Katowic z Sosnowcem (ul. Wiosny Ludów i Sosnowiecka),
• Modernizacja torowiska na odcinku od Pętli Słonecznej do Ronda w Katowicach,
• Modernizacja torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach.
• Przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie ul. Wiosny Ludów oraz skrzyżowania z ulicami Lwowską, Bednorza i Obrońców Westerplatte (Plac Powstańców Śląskich) w Katowicach.
Integracja w węzłachBogusław Lowak zauważa też, że w najbliższych latach na terenie miasta realizowany będzie projekt pn. Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. W ramach tych węzłów, „integrowane” mają być komunikacja autobusowa i motoryzacja indywidualna zarówno z tramwajami, jak i z koleją. – Projekt został zaprogramowany jako rozwiązanie kompleksowe, na które składają się węzły planowane do realizacji w różnych częściach miasta, spełniające funkcje przesiadkowe pomiędzy komunikacją indywidualną i zbiorową oraz pomiędzy poszczególnymi rodzajami komunikacji zbiorowej. Z systemu będą korzystać zarówno mieszkańcy miasta, jak i subregionu centralnego. Realizacja przesiadek z komunikacji indywidualnej i autobusowej na transport tramwajowy planowana jest w ramach węzłów „Zawodzie” i „Brynów Pętla”. Realizacja przesiadek z komunikacji indywidualnej i autobusowej na transport kolejowy planowana natomiast jest w ramach węzłów: „Ligota”, „Piotrowice”, „Podlesie” – informuje Bogusław Lowak.
Władze Katowic planują także wdrożenie inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym. Działania w tym zakresie koordynowane będą przez KZK GOP.
Nowe autobusyW zakresie inwestycji taborowych, największe inwestycje planowane są w transporcie autobusowym. W perspektywie finansowej 2014-20, PKM Katowice planuje zrealizować projekt pn. „Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu publicznego na środowisko naturalne i poprawa jakości transportu poprzez zakup nowych autobusów niskopodłogowych”. Przedmiotem projektu jest zakup 140 autobusów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i wyposażonych w silniki spełniające najwyższe normy ekologiczne, EURO6.
Bogusław Lowak dodaje jednak, że najważniejszy z punktu widzenia władz Katowic jest wzrost znaczenia transportu szynowego: tak, aby zwiększyła się rola zarówno kolei, jak i tramwajów w obsłudze miasta i całej konurbacji.
– Potrzeba wzrostu znaczenia transportu kolejowego w zakresie miasta Katowice jest istotna, zarówno w połączeniach wewnętrznych jak i zewnętrznych. Podkreślić jednak należy fakt, że transport kolejowy pozostaje poza zakresem zadań władz miasta i realizowany jest przez różnych organizatorów transportu, a co za tym idzie funkcjonują różne taryfy i różne rozkłady jazdy. Niezbędny w tej sytuacji dla koordynacji będzie system Śląskiej Karty Usług Publicznych. Zakłada się, że w perspektywie 2014 - 2020 nastąpi istotny wzrost udziału komunikacji szynowej w podróżach na terenie Katowic, wynikający m.in. z przebudowanych torowisk oraz planowanych węzłów przesiadkowych. Autobusy będą pełnić jedynie funkcję dowozową do tramwaju i kolei oraz zapewniać obsługę obszarów bez infrastruktury szynowej – konkluduje Lowak.
O wprowadzeniu elektronicznego biletu na Górnym Śląsku
przeczytasz tutaj.