Niemal trzystutysięczny Ust-Kamienogorsk na północnym wschodzie Kazachstanu został właśnie pozbawiony komunikacji tramwajowej. Liczba czynnych sieci w tej postradzieckiej republice zmniejszyła się więc do zaledwie dwóch. Przyczyną zawieszenia ruchu była niewydolność finansowa przewoźnika połączona ze złą sytuacją taborową.
Opisywany na naszych łamach w 2016 r.
system tramwajowy w kazachstańskim Ust-Kamienogorsku właśnie przestał funkcjonować. Już wówczas pisaliśmy o dużych problemach taborowych (nie rozpoczął się zapowiadany od lat proces wymiany wyeksploatowanego taboru opartego niemal w całości na wagonach KTM-5) i finansowych (przedsiębiorstwo Ust-Kamienogorskij Tramwajnyj Park – Ust-Kamienogorska Zajezdnia Tramwajowa – w 2015 r. było bardzo blisko bankructwa). Ostatecznie to właśnie przyczyny finansowo-taborowe doprowadziły do kresu działalności UKTP.
59 lat przedsiębiorstwa tramwajowegoO likwidacji przewozów poinformował portal informburo.kz, powołując się na informacje od dyrektora UKTP Anatolija Uspienskiego. – Dopóki nie zostanie rozwiązana kwestia inwestycji taborowych, dopóty nie wznowimy działalności – powiedział szef spółki. Według jego słów do podjętej dość nagle decyzji o wstrzymaniu ruchu przyczyniły się także kwestie pogodowe, a przedsiębiorstwo nie może mieć pewności co do swojej przyszłości.
Wydaje się, że w obliczu stanu infrastruktury technicznej inwestycja obejmująca tylko tabor nie umożliwiłaby dalszego prowadzenia przewozów, bo po okresie przestoju mogłaby nie pozwolić na to kondycja torowiska. Najprawdopodobniej aktualne działania UKTP oznaczają więc wprost całkowitą likwidację sieci tramwajowej otwartej w 1959 r. Ostatnim dniem jej funkcjonowania był 4 marca tego roku.
Zadłużenie przewoźnika gwałtownie rosłoDzień później tramwaje nie wyjechały na swoje trasy z powodu opadów śniegu. Były one tak obfite, że nie udało się utrzymać przejezdności torowisk. Problem częściowo mogłoby rozwiązać podgrzewanie zwrotnic, ale przewoźnik tramwajowy korzystał z ograniczonych dostaw energii. Limity związane były natomiast ze znacznym zadłużeniem UKTP w spółce energetycznej Szygysenergotrejd. Obecnie wynosi ono według informacji informburo.kz około 74 mln tenge (niecałe 800 tys. zł).
Należności wobec dostawcy energii były także powodem wcześniejszych ograniczeń w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej. W listopadzie 2017 r. informował o tym portal kursiv.kz, wskazując jednocześnie na znacznie niższą niż obecnie kwotę zadłużenia UKTP wynoszącą wówczas ok. 60 mln tenge. Od 22 listopada ubiegłego roku tramwaje kursowały jedynie w godzinach 10:00 – 16:00. Już przed dwoma laty informowaliśmy natomiast o obcięciu częstotliwości wszystkich trzech tras. Zobowiązania względem elektrowni wynosiły wtedy ok. 4 mln tenge.
Tylko dwie czynne sieci tramwajowe w krajuLikwidacja komunikacji tramwajowej w Ust-Kamienogorsku, którą najprawdopodobniej skończy się marcowe zawieszenie, wpisuje się w ogólnokrajowy trend. Nieco wcześniej
tramwaje przestały kursować po ulicach Ałmaty, a te
w Temyrtau pozostają w bardzo złym stanie technicznym i można spodziewać się kresu funkcjonowania tamtejszego systemu. W relatywnie najlepszej sytuacji jest zatem przedsiębiorstwo tramwajowe z
Pawłodaru.