W ramach nowej unijnej perspektywy finansowej 2014-20, władze Kielc chcą zakupić 20 nowych autobusów. W planach jest także m.in. budowa parkingów wielopoziomowych i powstanie bus-pasów.
Jednym z projektów planowanych do zrealizowania w najbliższych latach przez władze Kielc jest zakup 20 sztuk autobusów niskopodłogowych o długości minimum 18 m, zasilanych gazem CNG. Miasto ma też w planie m.in. utworzenie kilku bus-pasów, w następujących lokalizacjach:
• Ul. Bpa Jaworskiego – pas autobusowy w Kierunku ul. Warszawskiej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowaka Jeziorańskiego do skrzyżowania z ul. Warszawską; • Ul. Bpa Jaworskiego – w kierunku do ul. Nowaka – Jeziorańskiego, na odcinku od skrzyżowania z ul. Warszawską do skrzyżowania z ul. Nowaka – Jeziorańskiego; • Al. Solidarności – w kierunku do centrum, od skrzyżowania z ul. Bpa Jaworskiego do skrzyżowania z ul. Sandomierską; • Al. Solidarności – w kierunku od centrum, na odcinku od skrzyżowania z ul. Sandomierską do skrzyżowania z ul. Bpa Jaworskiego; • Ul. Ogrodowa – w kierunku do ul. Tarnowskiej; • Ul. Ogrodowa – w kierunku do ul. Żelaznej.
Władze Kielc chciałyby też w ramach rozpoczętej perspektywy pomocowej UE zrealizować m.in. budowę parkingów wielopoziomowych, w sumie w 10 lokalizacjach. Parkingi te miałyby zostać objęte systemem P&R. W planach jest też budowa dwóch nowych pętli autobusowych („Częstochowska” i „Zagórze”).
„Zielona fala” dla autobusów
Innym planowanym zadaniem jest montaż Inteligentnego Systemu Sterowania ruchem. – Na podstawie informacji rozkładowych oraz bieżącej pozycji wszystkich jeżdżących autobusów, w powiązaniu z informacjami z czujników zainstalowanych na węzłowych skrzyżowaniach i ich okolicach, mogłaby być wprowadzona tzw. zielona fala dla autobusów komunikacji miejskiej na wybranych ciągach komunikacyjnych. System sterowałby sygnalizacją świetlną na wybranych skrzyżowaniach. Elementem składowym systemu byłyby kamery obrotowe na skrzyżowaniach i w wybranych punktach ciągów komunikacyjnych. System poprawiłby bezpieczeństwo ruchu, skróciłby czas przejazdu i obniżył koszt funkcjonowania transportu publicznego – mówi Anna Ciulęba, rzecznik UM Kielce.
Działaniem komplementarnym wobec inwestycji w „inteligentne skrzyżowania” miałby być montaż monitoringu pasów autobusowych służący do kontroli ich wykorzystania. Kamery byłyby zamontowane co ok. 500 m wzdłuż bus-pasów. Władze Kielc planują też przeprowadzenie w najbliższych latach kompleksowych badań ruchu. Niewykluczone, że efektem badań będzie radykalne przemodelowanie siatki połączeń ZTM Kielce.
Kolej w Kielcach powinna zwiększyć swoje znaczenie
Czy w tych planach znajduje się też miejsce na rozwój kolei? Rzeczniczka kieleckiego magistratu twierdzi, że jak najbardziej tak. – Dla kolei, ze względu na zasięg i możliwości obsługi tylko niektórych obszarów, jest przewidziana jedynie rola uzupełniająca dla podstawowego środka transportu zbiorowego, jakim są autobusy. Tym niemniej widzimy konieczność znacznego zwiększenia roli kolei w obsłudze miasta i aglomeracji w stosunku do stanu obecnego. Program rozwoju transportu publicznego Kielc obejmuje zwiększenie roli kolei w obsłudze miasta i aglomeracji. Należy przystosować kolej do zwiększenia stopnia obsługi strefy miejskiej, podmiejskiej i wzmocnienie jej roli w powiązaniach regionalnych. Transport kolejowy jest niezależny od ruchu samochodowego, dlatego zapewni wysoką punktualność, niezawodność i krótki czas przejazdu – zauważa Anna Ciulęba.
W związku z tym, władze Kielc zakładają, że zakres działań związanych z rozwojem transportu kolejowego powinien objąć następujące przedsięwzięcia:
• Modernizację istniejących stacji oraz przystanków (renowację nawierzchni peronów, wiat, urządzenie informacji dla podróżnych oraz placów postojowych dla kilkunastu samochodów w ramach rozproszonego systemu P&R); • Zwiększenie dostępności przestrzennej kolei poprzez uruchomienie dodatkowych przystanków na istniejących szlakach kolejowych; • Zakup nowoczesnego taboru; • Intensyfikację zagospodarowania w korytarzu kolejowym, zwłaszcza w otoczeniu stacji i przystanków (istniejących i projektowanych), poprzez wprowadzanie funkcji usługowych oraz innych funkcji mogących zaktywizować te tereny; • Integrację systemu transportu autobusowego z transportem kolejowym, poprzez budowę węzłów przesiadkowych i tworzenie linii „dowozowych” do kolei.
Należy jednak zauważyć, że tylko ostatnie działanie pozostaje w wyłącznej gestii kieleckiego samorządu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.