Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kielce. Gigantyczny przetarg autobusowy za… 600 mln zł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kielce. Gigantyczny przetarg autobusowy za… 600 mln zł
fot. Lukas 3z, lic. GFDL Wikimedia commonsAutobus w Kielcach
W Kielcach opublikowano właśnie ogłoszenie o przetargu na obsługę linii. Jest gigantyczne i niewykluczone, że powtórzy się sytuacja sprzed dekady, gdy podobne postępowanie związane było ze strajkiem, bojkotem przewozów i w efekcie przedziwną konstrukcją właścicielską tamtejszego MPK.

Przetarg dotyczy dziesięcioletniej obsługi linii autobusowych w Kielcach (od 2018 do 2027 r.) 148 autobusami różnych rodzajów. Zamawiający szacuje wielkość usługi na 10 297 000 kilometrów przejechanych z pasażerami rocznie i chce przeznaczyć na nią 601 475 342,59 zł netto w ciągu całej dekady. To oznacza, że kielecki przetarg jest największym tego rodzaju przetargiem autobusowym w Polsce.

Przetarg zawsze ryzykowny

W ramach usługi przewoźnik otrzyma od ZTM 25 autobusów hybrydowych (10 przegubowych i 15 standardowych). Pozostałe będzie musiał zapewnić we własnym zakresie. Chodzi o 5 autobusów MIDI (mieszczących 55 pasażerów w tym 10 siedzeń), 87 autobusów MAXI (standardowych, 12 metrowych, mieszczących 90 pasażerów, 20 siedzeń), oraz 31 autobusów MEGA (przegubowych, mieszczących 135 pasażerów, 25 siedzeń). Co istotne, nie muszą być nowe. Zamawiający wymaga, by średni wiek taboru w czasie trwania umowy nie przekraczał 8 lat.

Rzecz jasna głównym faworytem przetargu jest kieleckie MPK. Zawsze jednak gdy na tego rodzaju usługi jest rozpisywane otwarte zamówienie, istnieje „niebezpieczeństwo”, że miejski przewoźnik nie wygra. W tym przypadku zresztą określenie „miejski” jest nieco na wyrost, bo MPK Kielce w 70 proc. należy do firmy Kieleckie Autobusy Spółka Pracownicza, co właśnie powoduje, że konieczny jest przetarg.

KASP zresztą powstał przed dekadą, przy okazji poprzedniego podpisywania umowy na przewozy. Miasto chciało wtedy sprzedać MPK i powierzyć komunikację w drodze konkursu. Po strajku pracowników, kilkunastodniowej posusze autobusowej na ulicach, podpisano porozumienie, w wyniku którego większość udziałów w MPK przejęła pracownicza spółka KASP.

Obecny przetarg to dla MPK być albo nie być, bo dotyczy całości przewozów w mieście. A otwarty przetarg zawsze jest ryzykowny, co pokazuje choćby przetarg sprzed dwóch lat w Jastrzębiu Zdroju, gdzie zamiast PKM Jastrzębie wygrał Warbus, co spowodowało wielomiesięczne zamieszanie.

Wadium wyższe niż zaskórniaki

Ukłonem ZTM w stronę MPK jest właśnie brak wymogu posiadania nowego taboru. 25 hybryd od ZTM pochodzi z tegorocznego przetargu, będzie to więc nowoczesny tabor. Autobusy przewoźnika, mają jednak, według dokumentacji przetargowej, po prostu być „sprawne technicznie i mieć estetyczny wygląd wewnętrzny i zewnętrzny”. Połowa zgłoszonych do realizacji zamówienia na wstępie musi mieć silniki spełniające normę Euro5. Pojazdy wymieniane w ramach zamówienia, jeśli będą fabrycznie nowe powinny spełniać najwyższą normę emisji spalin, a używane (maksymalnie 5–letnie) muszą spełniać co najmniej normę drugą w kolejności (czyli na dziś jest to odpowiednio – Euro6 i Euro5). Jak wspomniano wcześniej, w czasie trwania zamówienia tabor średnio ma mieć najwyżej 8 lat, a najstarsze dopuszczalne autobusy nie mogą przekraczać 20 lat, co w praktyce oznacza, że ZTM dopuszcza do użytku nawet bardzo stare pojazdy.

Przy tak wielkim przetargu, również wymagania wobec oferentów są nieco zaporowe. Wadium określono na 14 mln zł. To raczej rzadko spotykane by wymagane wadium było wyższe niż… wymagana zdolność finansowa oferentów. Tę określono na posiadanie środków lub zdolności kredytowej na poziomie 7 mln zł i ubezpieczenia na minimum 3 mln zł.

Pozostałe wymogi będą trudne do spełniania dla każdego przewoźnika, który nie jest Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Kielcach. Chodzi o doświadczenie w postaci wykonania w ciągu ostatnich trzech lat usług w zakresie publicznego transportu o wartości minimum 60 mln zł i wielkości minimum 10 mln wozokilometrów. Poza tym oferent musi zatrudniać na umowę o pracę minimum 350 kierowców, 25 pracowników zaplecza technicznego i 6 dyspozytorów. Kierowcy powinni posługiwać się językiem polskim co najmniej na poziomie B1. Oferent musi też mieć na terenie Kielc zajezdnię na 150 autobusów.

Co ciekawe, ale nie jest to najlepsza informacja dla kielczan, w przetargu w żaden sposób nie będą decydowały wysoka jakość techniczna oferowanych pojazdów, komfort pasażerów, czy kwestie ekologiczne. Kryteria są dwa – cena za wozokilometr (60 proc.) oraz warunki płatności (40 proc.). To drugie oznacza jedynie termin w jakim każdego miesiąca zamawiający będzie przelewał opłatę dla wykonawcy. Ponieważ w tak skonstruowanym przetargu każdy z oferentów zgodzi się na termin najbardziej wygodny dla ZTM, w praktyce o wszystkim zdecyduje cena. Oferty można składać do 11 maja.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Zobacz również:

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Redakcja/inf. pras. 25 sierpnia 2023

Kielce z umową na przewozy pasażerskie. I to nie z MPK

Prawo & Finanse

W Kielcach zadebiutuje nowy przewoźnik

Prawo & Finanse

W Kielcach zadebiutuje nowy przewoźnik

Jakub Rösler 19 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Zobacz również:

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Redakcja/inf. pras. 25 sierpnia 2023

Kielce z umową na przewozy pasażerskie. I to nie z MPK

Prawo & Finanse

W Kielcach zadebiutuje nowy przewoźnik

Prawo & Finanse

W Kielcach zadebiutuje nowy przewoźnik

Jakub Rösler 19 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5